Rapportering sker bland annat enligt Finansinspektionens föreskrifter eller Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 av den 26 juni 2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersbolag (CRR).
Här hittar du mer information om periodisk rapportering.
Följande rapporter ska värdepappersbolag lämna under 2020. Kalendern omfattar rapportering enligt både svenskt och europeiskt regelverk.
Rapporteringskalendern kan komma att ändras.
Till FI | Rapport | Referensdag | Regler |
Januari | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-12-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2019-12-31 | CRR artikel 415 |
Februari | |||
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2019-12-31 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2019-12-31 | CRR artikel 430 |
11 | Förluster på utlåning med säkerhet i fastighet (ingår i Kapitalbaskrav) (F841) | 2019-12-31 | CRR artikel 101 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2019-12-31 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2019-12-31 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2019-12-31 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2019-12-31 | CRR artikel 99 |
11 | ALMM - kvartal (F848) | 2019-12-31 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-01-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-01-31 | CRR artikel 415 |
20 | Standardrapport (F81112) | 2019-12-31 | FFFS 2017:21 |
20 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2019-12-31 | FFFS 2007:4 |
20 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2019-12-31 | FFFS 2014:13 |
Mars | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-02-28 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-02-28 | CRR artikel 415 |
31 | Penningtvättsrapport (F880) | 2019-12-31 | FFFS 2017:11 |
April | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-03-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-03-31 | CRR artikel 415 |
30 | Standardrapport (F81112) | 2020-03-31 | FFFS 2017:21 |
30 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2020-03-31 | FFFS 2007:4 |
30 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2020-03-31 | FFFS 2014:13 |
Maj | |||
12 | Kapitalbaskrav (F841) | 2020-03-31 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
12 | Bruttosoliditet (F858) | 2020-03-31 | CRR artikel 430 |
12 | Stora exponeringar (F842) | 2020-03-31 | CRR artikel 394 |
12 | Stabil finansiering (F843) | 2020-03-31 | CRR artikel 427 |
12 | Intecknade tillgångar (F846) | 2020-03-31 | CRR artikel 100 |
12 | Finansiell information (F845) | 2020-03-31 | CRR artikel 99 |
12 | ALMM - kvartal (F848) | 2020-03-31 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-04-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-04-30 | CRR artikel 415 |
Juni | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-05-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-05-31 | CRR artikel 415 |
30 | Ägarrapportering | 2019-12-31, löpande vid förändring | FFFS 2011:14 |
30 | Uppgifter om ersättningspraxis | 2019-12-31 | EBA GL 2014/07 |
Juli | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-06-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-06-30 | CRR artikel 415 |
Augusti | |||
10 | Standardrapport (F81112) | 2020-06-30 | FFFS 2017:21 |
10 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2020-06-30 | FFFS 2007:4 |
10 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2020-06-30 | FFFS 2014:13 |
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2020-06-30 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2020-06-30 | CRR artikel 430 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2020-06-30 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2020-06-30 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2020-06-30 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2020-06-30 | CRR artikel 99 |
11 | Förluster på utlåning med säkerhet i fastighet (ingår i Kapitalbaskrav) (F841) | 2020-06-30 | CRR artikel 101 |
11 | ALMM - kvartal (F848) | 2020-06-30 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-07-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-07-30 | CRR artikel 415 |
September | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-08-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-08-31 | CRR artikel 415 |
Oktober | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-09-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-09-30 | CRR artikel 415 |
31 | Standardrapport (F81112) | 2020-09-30 | FFFS 2017:21 |
31 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2020-09-30 | FFFS 2007:4 |
31 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2020-09-30 | FFFS 2014:13 |
November | |||
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2020-09-30 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2020-09-30 | CRR artikel 430 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2020-09-30 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2020-09-30 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2020-09-30 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2020-09-30 | CRR artikel 99 |
11 | ALMM - kvartal (F848) | 2020-09-30 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-10-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-10-31 | CRR artikel 415 |
December | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2020-11-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2020-11-30 | CRR artikel 415 |
I förekommande fall:
Rapport | FFFS | Period | Till SCB |
Kvartalsstatistik för vissa värdepappersbolag (lämnas via SCB:s rapporteringssystem) |
2010:1 | Kvartal | Femtonde bankdagen i efterföljande kvartal |
Standardrapport
Ränterisk i övrig verksamhet
Internt bedömt kapitalbehov
Sammanfaller balansdagen med årsbokslutsdag ska rapporterna vara Finansinspektionen tillhanda senast tjugonde dagen i andra månaden efter balansdagen.
Värdepappersbolag som inte har årsbokslutsdag 2019-12-31 ska alltså lämna Standardrapport (FFFS 2017:21), Ränterisk i övrig verksamhet (FFFS 2007:4) och Internt bedömt kapitalbehov (FFFS 2014:13) för period 2019-12 till Finansinspektionen senast 2020-01-31.
Följande rapporter ska värdepappersbolag lämna under 2019. Kalendern omfattar rapportering enligt både svenskt och europeiskt regelverk.
Rapporteringskalendern kan komma att ändras.
Till FI | Rapport | Referensdag | Regler |
Januari | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2018-12-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2018-12-31 | CRR artikel 415 |
Februari | |||
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2018-12-31 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2018-12-31 | CRR artikel 430 |
11 | Förluster på utlåning med säkerhet i fastighet (ingår i Kapitalbaskrav) (F841) | 2018-12-31 | CRR artikel 101 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2018-12-31 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2018-12-31 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2018-12-31 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2018-12-31 | CRR artikel 99 |
11 | ALMM – kvartal (F848) | 2018-12-31 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-01-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-01-31 | CRR artikel 415 |
20 | Standardrapport (F81112) | 2018-12-31 | FFFS 2017:21 |
20 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2018-12-31 | FFFS 2007:4 |
20 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2018-12-31 | FFFS 2014:13 |
Mars | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-02-28 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-02-28 | CRR artikel 415 |
31 | Penningtvättsrapport (F880) | 2018-12-31 | FFFS 2017:11 |
April | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-03-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-03-31 | CRR artikel 415 |
30 | Standardrapport (F81112) | 2019-03-31 | FFFS 2017:21 |
30 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2019-03-31 | FFFS 2007:4 |
30 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2019-03-31 | FFFS 2014:13 |
Maj | |||
12 | Kapitalbaskrav (F841) | 2019-03-31 | CRR artikel 99, FFFS 2018:9 |
12 | Bruttosoliditet (F858) | 2019-03-31 | CRR artikel 430 |
12 | Stora exponeringar (F842) | 2019-03-31 | CRR artikel 394 |
12 | Stabil finansiering (F843) | 2019-03-31 | CRR artikel 427 |
12 | Intecknade tillgångar (F846) | 2019-03-31 | CRR artikel 100 |
12 | Finansiell information (F845) | 2019-03-31 | CRR artikel 99 |
12 | ALMM – kvartal (F848) | 2019-03-31 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-04-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-04-30 | CRR artikel 415 |
31 | Rapportering för resolutionsplanering (F870) | 2018-12-31 | EU 2018/1624 |
Juni | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-05-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM - månad (F848) | 2019-05-31 | CRR artikel 415 |
30 | Ägarrapportering | 2018-12-31, löpande vid förändring | FFFS 2011:14 |
30 | Uppgifter om ersättningspraxis | 2018-12-31 | EBA GL 2014/07 |
Juli | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-06-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-06-30 | CRR artikel 415 |
Augusti | |||
10 | Standardrapport (F81112) | 2019-06-30 | FFFS 2017:21 |
10 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2019-06-30 | FFFS 2007:4 |
10 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2019-06-30 | FFFS 2014:13 |
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2019-06-30 | CRR artikel 99 FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2019-06-30 | CRR artikel 430 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2019-06-30 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2019-06-30 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2019-06-30 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2019-06-30 | CRR artikel 99 |
11 | Förluster på utlåning med säkerhet i fastighet (ingår i Kapitalbaskrav) (F841) | 2019-06-30 | CRR artikel 101 |
11 | ALMM – kvartal (F848) | 2019-06-30 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-07-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-07-30 | CRR artikel 415 |
September | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-08-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-08-31 | CRR artikel 415 |
Oktober | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-09-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-09-30 | CRR artikel 415 |
31 | Standardrapport (F81112) | 2019-09-30 | FFFS 2017:21 |
31 | Ränterisk i övrig verksamhet (F80904) | 2019-09-30 | FFFS 2007:4 |
31 | Internt bedömt kapitalbehov (F821) | 2019-09-30 | FFFS 2014:13 |
November | |||
11 | Kapitalbaskrav (F841) | 2019-09-30 | CRR artikel 99 FFFS 2018:9 |
11 | Bruttosoliditet (F858) | 2019-09-30 | CRR artikel 430 |
11 | Stora exponeringar (F842) | 2019-09-30 | CRR artikel 394 |
11 | Stabil finansiering (F843) | 2019-09-30 | CRR artikel 427 |
11 | Intecknade tillgångar (F846) | 2019-09-30 | CRR artikel 100 |
11 | Finansiell information (F845) | 2019-09-30 | CRR artikel 99 |
11 | ALMM – kvartal (F848) | 2019-09-30 | CRR artikel 415 |
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-10-31 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-10-31 | CRR artikel 415 |
December | |||
15 | Likviditetstäckning (F844) | 2019-11-30 | CRR artikel 415 |
15 | ALMM – månad (F848) | 2019-11-30 | CRR artikel 415 |
I förekommande fall:
Rapport | FFFS | Period | SCB tillhanda |
Kvartalsstatistik för vissa värdepappersbolag (lämnas via SCB:s rapporteringssystem) |
2010:1 | Kvartal | Femtonde bankdagen i efterföljande kvartal |
Sammanfaller balansdagen med årsbokslutsdag ska rapporterna vara Finansinspektionen tillhanda senast tjugonde dagen i andra månaden efter balansdagen.
Värdepappersbolag som inte har årsbokslutsdag 2018-12-31 ska alltså lämna Standardrapport (FFFS 2017:21), Ränterisk i övrig verksamhet (FFFS 2007:4) och Internt bedömt kapitalbehov (FFFS 2014:13) för period 2018-12 till Finansinspektionen senast 2019-01-31.
Finns det någon tidsgräns för när man kan göra revideringar?
Nej, systemet för inrapportering tillåter revideringar av äldre rapporter. En förutsättning för att en rättning ska godkännas är att den inte bryter mot någon valideringsregel. FI uppmanar företaget att, utan dröjsmål, korrigera redan rapporterade uppgifter om någon ändring har skett.
Företagets uppgifter ska därför överensstämma med de uppgifter som är rapporterade till FI.
Gör FI någon avstämning av FINREP mot andra rapporter, t.ex. årsredovisningen?
Det sker ingen automatiserad avstämning, men FI använder alla rapporter som finns att tillgå i sin tillsyn, oavsett om den är inskickad till FI i den periodiska rapporteringen eller inte.
Hur lång tid kommer kvalitetsgranskningen att ta i anspråk?
För de företag vars data i ett första skede ska rapporteras vidare till Eba är vår målsättning att granskningen kommer att göras inom högst två veckor. För andra företag kan det ta längre eller kortare tid. Vi kommer att granska inrapporterad data löpande, men tiden som tas i anspråk för detta kommer att variera beroende på vilken typ av avvikelser vi hittar, vilka åtgärder som vi måste vidta, vilka personer på FI som kommer att bedöma avvikelsen mm.
Hur påverkas vi av Eba:s rekommendation avseende s.k. LEI-kod?Finansinspektionen följer EBA:s rekommendation avseende LEI-koder för identifiering av rapporterade bolag. Samtliga företag ska ha en LEI-kod.
FI rekommenderar inte någon särskild utgivare utan konstaterar att det finns både utländska och en svensk utgivare. Det går bra att vända sig till vilken som helst av dessa utgivare då det är ett globalt kodsystem.
Hur ska vi rapportera en exponering mot Kommuninvest?
En exponering mot Kommuninvest är en institutsexponering med en garanti från ett antal svenska kommuner. I mallen C 27.00 ska därför Kommuninvest uppges som en motpart men ni ska dessutom ange "kommuner" som en motpart eftersom ni har en direkt exponering mot Kommuninvest och en indirekt exponering mot ett antal Svenska kommuner.
FI anser inte att det är nödvändigt att namnge alla kommuner som garanterar exponeringar mot Kommuninvest utan en rad räcker. I mall C.28 och C29 ska exponeringen redovisas brutto på två rader, en rad för Kommuninvest och en rad för Kommunerna. Lägg märke till att exponeringen mot Kommuninvest är en direkt exponering som reduceras i kolumn 280 med kreditriskskydd i form av kommungarantin. Exponeringen mot Kommunerna är en indirekt exponering som reduceras i kolumn 320.
Hur ställer jag frågor på EU-kraven avseende rapportering?
På Ebas webbplats finns ett frågeverktyg där det både går att ställa frågor samt ta del av de svar på frågor som andra institut har lämnat. Syftet med detta verktyg är att främja en enhetlig regeltolkning och att underlätta implementeringen av de nya kraven.
http://www.eba.europa.eu/single-rule-book-qa
FI har inte möjlighet att precisera kravet för varje enskilt institut. Frågor på likviditetsrapporting kan skickas till likviditetsrisk@fi.se, övriga frågor på rapportering inom COREP-regelverket skickas till kapital@fi.se, frågor på rapportering inom FINREP-paketet kan skickas till rapportering_bank@fi.se och rapporteringstekniska frågor kan skickas till rapportering@fi.se.
När rapporterar FI uppgifter till Eba?
Enligt EBA:s beslut (EBA/DC/2015/090) om rapportering från FI till EBA så har FI tio arbetsdagar, efter sista rapporteringsdag, på sig att skicka in kvalitetssäkrad data. Inom den tiden ska bolagen hunnit göra eventuella ändringar av rapporterad data. Eventuella revideringar ska ha inkommit till EBA senast inom ytterligare 5 arbetsdagar dvs, 15 arbetsdagar efter sista rapporteringsdag.
Ska Finrep bara rapporteras av noterade företag?
Vad gäller värdepappersbolag ska bolaget vara noterat för att träffas av kraven. Rapportering sker enbart på gruppnivå.
Vad finns det för undantag för värdepappersbolag?
Bolag som omfattas av artikel 95 och 96 i CRR är undantagna från rapportering av Stora Exponeringar samt Bruttosoliditet och ska rapportera delar av rapporten Kapitalbaskrav.
Värdepappersbolag som inte har tillstånd enligt 2 kap. 1 § 3 LVM undantas från bestämmelserna om likviditet i CRR.
Grupper av värdepappersbolag undantas från rapporteringskraven av likviditet i det fall inget tillståndspliktigt värdepappersbolag i gruppen har tillstånd enligt 2 kap. 1 § 3 LVM.
Vad innebär att rapportera "i god tid"?
Rapportering enligt regelverket innebär att ett antal valideringsregler ska vara uppfyllda innan rapporteringen kan lämnas. För att inte riskera att, nära sista rapporteringsdag, hamna i en situation där valideringsproblem stoppar rapporteringen ser vi en fördel i att börja i god tid. Har man en egen valideringsprocessor kan man själv göra en validering och därmed undvika att rapporteringen inte går igenom de uppsatta kontrollerna. Observera att en inskickad rapport inte är att anses som inlämnad förrän ni per mail mottagit en bekräftelse och att ni i ert rapporteringsverktyg fått en meddelande att rapporten är godkänd.
Var finns information om gränsvärden för Finrep?
Baserat på gränsvärden finns regler för när man ska börja respektive sluta rapportera i genomförandeförordning (EU) 680/2014, kapital 2, artikel 4.
Gränsvärden för rapportering av Finrep mall 20–22 finns i ovanstående förordning, kapital 3, sektion 2, artikel 9 p. 2 (d-f).
Vilka bolag i en koncern ska rapportera Intecknade tillgångar?Rapportering av Intecknade tillgångar enligt CRR artikel 100 gäller för samtliga bolag under tillsyn.
Vilka företag ska lämna vilka mallar i Finrep?
Mall 1-19 ska lämnas kvartalsvis av alla företag.
Mall 20-22 ska lämnas kvartalsvis för de företag som uppfyller tröskelvärden enligt ITS:en (EU förordning nr 680/2014) om rapportering Artikel 9 punkt 2 d-f.
Mall 30-31 ska lämnas halvårsvis av alla företag.
Mall 40-46 ska lämnas årsvis av alla företag.
Vilka ska rapportera ALMM per månad respektive per kvartal?
Företag får rapportera en gång per kvartal om de uppfyller samtliga följande villkor:
Institutet ingår inte i någon grupp med dotterbolag eller moderinstitut etablerade i andra jurisdiktioner än sin behöriga myndighet.
Förhållandet mellan enskilda instituts balansomslutning och summan av alla enskilda instituts balansomslutningar i respektive medlemsstat understiger 1 %* under de två på varandra följande åren före rapporteringsåret.
Institutet har totala tillgångar, beräknade i enlighet med rådets direktiv 86/635/EEG (*), på mindre än 30 miljarder euro.
Samtliga övriga företag ska rapportera en gång per månad på individuell och konsoliderad grund.
* En procent av den svenska bankmarknadens samlade balansomslutning uppgick till 159,5 miljarder kronor per 20171231 och 136,1 miljarder kronor per 20181231. (I begreppet den svenska bankmarknadens samlade balansomslutning ingår företagskategorierna bankaktiebolag, kreditmarknadsbolag, medlemsbanker, skeppshypotek, sparbanker, utländska kreditmarknadsbolagsfilialer och utländska bankers filialer)
Vilka ska rapportera ALMM?
Alla kreditinstitut samt de värdepappersbolag som auktoriserats att tillhandahålla de investeringstjänster och den investeringsverksamhet som anges i punkterna 3 och 6 i avsnitt A i bilaga I till direktiv 2004/39/EG.
Vilka ska rapportera Finansiell information?
Rapportering av Finansiell information enligt CRR artikel 99 ska lämnas av noterade värdepappersbolag som upprättar sin koncernredovisning enligt IFRS.
Är rapportering av "Nature of report" en obligatorisk uppgift?
Ja, det är en obligatorisk uppgift för att rapporten ska kunna godkännas.
Är återköp av ett förlagslån tillståndspliktigt?
Återköp av förlagslån är enligt CRR tillståndspliktigt, se artikel 77 CRR.
Hur ska värdepappersbolag som omfattas av artikel 4.1.2 c i tillsynsförordningen rapportera kapitalbaskrav och internt bedömt kapitalbehov?
Värdepappersbolag som omfattas av artikel 4.1.2 c i tillsynsförordningen innehar tillstånd för en eller flera av investeringstjänsterna
Ytterligare en förutsättning är att bolaget inte innehar tillstånd för sidotjänsterna att förvara finansiella instrument för kunders räkning och ta emot medel med redovisningsskyldighet (punkten 1) och/eller ta emot kunders medel på konto för att underlätta värdepappersrörelsen (punkten 8).
Mallar ska fyllas i blankett F841 Kapitalbaskrav m.m.
Värdepappersbolag som har tillstånd för att utföra order (punkten 2) och/eller portföljförvaltning (punkten 4) omfattas av artiklarna 97.1, 95.2 och 92 och ska lämna uppgifter om kapitalbaskrav (mall C02.00) samt kapitalrelationer och kapitalnivåer (mall C03.00).
Samtliga värdepappersbolag som omfattas av artikeln 4.1.2 c ska lämna uppgifter om kapitalbas (mall C01.00) och memorandumposter (mall C04.00).
Kapitalbuffertar
Värdepappersbolag som omfattas av artikeln 4.1.2 c ska inte rapportera uppgifter om kapitalbuffertar (mall C04.00, raderna 740 – 810).
Blankett F821 Uppgifter om internt bedömt kapitalbehov
Samtliga värdepappersbolag omfattas av pelare 2-krav enligt 8 kap. 3-4§§, 5§ Lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden. Därmed ska de rapportera F821 Uppgifter om internt bedömt kapitalbehov.
Behöver inrapporterade uppgifter revideras efter fastställt bokslut?
Ja, om rapportering som har lämnats till Finansinspektionen ändras, efter genomförd revision och att bokslutet har fastställts, ska korrekta uppgifter snarast lämnas till Finansinspektionen.
Även uppgifter som inte är föremål för revision ska snarast lämnas till Finansinspektionen om de har blivit ändrade hos bolaget.
Finansinspektionen genomför löpande granskning av att publicerade uppgifter, eller uppgifter lämnade till annan myndighet, överensstämmer med inrapporterade uppgifter.