Investeringsbedrägerier: Varning för att bli lurad igen i "räddningsfasen"

Flera konsumenter har den senaste tiden kontaktat FI efter att de blivit utsatta för det vi kallar räddningsfasen i ett investeringsbedrägeri. Det är bedragare som ringer upp och säger sig erbjuda hjälp att få tillbaka pengarna till dem som redan blivit utsatta för investeringsbedrägerier.

Den som ringer upp konsumenten har ofta redan kännedom om det tidigare bedrägeriet och hänvisar exempelvis till att de ringer på uppdrag av en myndighet eller juridisk avdelning. Det har även hänt att skärmen på telefonen felaktigt visar en myndighets telefonnummer, till exempel FI:s växelnummer. Detta är alltså en fortsättning på tidigare bedrägeri.

Den som har råkat ut för ett investeringsbedrägeri vill förstås få tillbaka sina pengar och när då telefonen ringer och någon erbjuder en lösning kan det naturligtvis låta lockande. Den som ringer gör också allt för att skapa förtroende och kan framstå som väldigt engagerad, ibland spelar vederbörande på en vi och dom-känsla där det tidigare oseriösa bolaget utmålas som den stora boven. Budskapet kan vara att en gång för alla bli av med de ruttna bolagen på finansmarknaden. Det kan också fortsätta med att ett kontrakt ska skrivas för att det ska se seriöst ut.

Ge inte någon annan tillgång till din internetbank

Så småningom kan det komma ett nytt samtal och någon som behöver fler detaljer. Ibland säger personen något i stil med: "Vi tror att pengarna nu är lokaliserade och för att komma vidare behöver vi bara titta på hur de överföringar du gjorde till utlandet ser ut på din internetbank"

Under inga omständigheter ska du hjälpa till genom att logga in med din bankdosa, bank-id eller läsa upp inloggningskoder.

Påhittade avgifter

En annan variant är att det påstås att någon form av avgift måste betalas för att utbetalningen ska kunna ske: "För att täcka avgifterna behöver du bara betala in 10 procent av det totala beloppet så kommer utbetalningen ske inom några dagar." Det kan vara så bedrägeriet går till och någon utbetalning sker sedan aldrig. Om man frågar varför inte dessa 10 procent kan dras av från beloppet som ska betalas ut finns det ofta en förklaring till – eller förevändning för – detta också.

Andra har från början fått löfte om att inga avgifter ska dras förrän beloppet ska betalas ut, men plötsligt dyker det ändå upp en summa som ska betalas. Det kan påstås vara en avgift för ett dokument som måste skapas, en licensavgift, skatt, en bankavgift eller något annat som helt enkelt är en del av bedrägeriet. Ofta är det bråttom att betala. Förklaringen som ges kan vara att alla pengarna riskerar att flyttas annars och kanske inte går att nå dagen efter eller till och med kan gå förlorade.

Betala inte mer

Det gäller att vara uppmärksam på varningssignaler och ett generellt tips är att helt enkelt inte betala mer pengar. I de flesta fall finns ingen möjlighet att få tillbaka några pengar. På samma sätt som vid tidigare investeringsbedrägerier är de som håller på med detta ofta väldigt vältaliga och skickliga på att tala för sin sak. Det är troligtvis samma personer som bara har bytt strategi. Råkar du ut för ett investeringsbedrägeri bör du polisanmäla och tipsa gärna FI också om vad som inträffat.

Besök FI:s varningslista

Det fortsätter att vara många som drabbas av investeringsbedrägerier och vi får regelbundet information om nya webbplatser och företag som kontaktar svenska konsumenter utan att ha tillstånd för sin verksamhet. Dessa företag erbjuder ofta investeringar som senare visar sig värdelösa. Finansinspektionen uppdaterar kontinuerligt sin varningslista med nya bolag.