Resultat

2024

FI granskar digitala passandebedömningar

FI ska genomföra en fördjupad analys för att kartlägga hur banker och värdepappersbolag gör sina digitala passandebedömningar. Granskningen är ett led i vårt arbete för att konsumenter ska erbjudas rätt finansiella produkter på finansmarknaden.

FI-tillsyn 29: Rådgivare missar konsumenternas önskemål om att spara hållbart

6 av 10 anser att hållbarhet är viktigt när de sparar pengar. Rådgivare hos banker, värdepappersbolag och försäkringsförmedlare har en skyldighet att ta hänsyn till konsumenters olika önskemål om hållbart sparande. Så är inte alltid fallet. Tvärt om riskerar många konsumenter i dag att investera i produkter som inte motsvarar deras förväntningar när det kommer till hållbarhet. Det visar en analys från FI och vi uppmanar nu företagen att rikta de här frågorna ett särskilt fokus.

2023

FI-tillsyn 28: Vinstutdelande sakförsäkringsbolag ger ofta lägre ersättning

Hur använder försäkringsbolagen de premier konsumenter betalar? Den saken har Finansinspektionen (FI) analyserat och kommit fram till att det är stora skillnader, både mellan olika typer av försäkringsbolag och olika slags försäkringar. Vi konstaterar bland annat att konsumenterna generellt sett får lägre ersättning för sin premie hos vinstutdelande försäkringsbolag än hos de ömsesidiga.

FI tar in underlag till nästa års bolånerapport

Nu startar FI insamlingen av data för 2024 års bolånerapport. Rapporten är årligen återkommande och insamlingen sker inom ramen för en fördjupad analys.

FI granskar försäkringsförmedlare

Vilka finansiella instrument förmedlas av försäkringsförmedlare? Kan försäkringsförmedlarens förslag påverkas av provisioner och ersättningar? Och i vilken utsträckning förmedlas särskilt riskfyllda finansiella instrument, som vissa strukturerade produkter, till konsumenter? Det ska FI ta reda på genom en fördjupad analys som startar i dag.

Regler för annonsering av prospektskyldiga erbjudanden följs dåligt

Emittenter behöver se över innehållet i sin annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden. FI har kartlagt hur emittenter följer reglerna om annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden och funnit att de, i stor utsträckning, inte följs.

Du behöver ingen extra försäkring när du köper en tv

Du behöver inte någon särskild försäkring när du exempelvis köper en ny tv eller diskmaskin. Det visar vår granskning av så kallade produktförsäkringar som är vanliga i detaljhandeln. Du har bra skydd om du har en hemförsäkring med allriskskydd.

2022

FI tar in underlag till nästa års bolånerapport

Nu startar FI insamlingen av data för 2023 års bolånerapport. Rapporten är årligen återkommande och insamlingen sker inom ramen för en fördjupad analys.

Behöver du en försäkring för din nya tv?

När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.

Lojala försäkringskunder får betala mer

Lojala kunder får betala högre premier för sina hem- och villaförsäkringar än de som byter bolag ofta. Det visar en ny analys från FI.