FI har tidigare uppmärksammat att konsumenter får betalkonton avslutade eller nekas att öppna konton av banker. Det innebär stora problem för de som drabbas. Nu följer FI upp hur bankerna hanterar sin skyldighet att erbjuda betalkonto.
Under 2025 kommer FI särskilt att fokusera på fyra områden i vår tillsyn.
Kravet på att direktbetalning ska vara förstahandsalternativet när man handlar på nätet bör utvidgas till att gälla för alla företag, och inte bara när betaltjänsteleverantörer står för betallösningen, så som bestämmelserna ser ut i dag. Det föreslår FI i en hemställan till regeringen.
Nu finns en film från det FI-forum som hölls den 3 december om civil beredskap.
Den 3 december bjöd FI in till ett forum om hur vi jobbar med vårt uppdrag som beredskapsmyndighet och som sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn finansiella tjänster.
Finansinspektionen tillstyrker förslagen i slutbetänkandet från utredningen om säker och tillgänglig digital identitet (SOU 2024:45).
Under Almedalsveckan 2024 medverkar FI i flera seminarier.
Bedrägerier är ett stort och växande samhällsproblem som göder den organiserade brottsligheten. Det är samtidigt konsumenter som står för den övervägande delen av förlusterna och det drabbar främst de äldre. FI konstaterar i en ny rapport att mer behöver göras för att stoppa bedrägerierna och för att skydda konsumenterna på finansmarknaden. FI välkomnar också de viktiga åtgärder som Bankföreningen har aviserat liksom de förslag till nya regelverk som förhandlas inom EU.
Mer än hälften av de svenskar som handlat med kryptocertifikat under de senaste sex åren har förlorat pengar på sin investering. Detta trots att den underliggande marknaden stigit med uppåt 500 procent under den studerade perioden. Det visar en ny analys från FI som undersöker svenskarnas handel i kryptocertifikat.
Finansinspektionen tillstyrker i allt väsentligt förslaget till lag med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar (kompletteringslagen till Mica-förordningen).