Resultat

2025

FI:s prioriteringar i tillsynen 2025

Under 2025 kommer FI särskilt att fokusera på fyra områden i vår tillsyn.

2024

Ny film: FI-forum om civil beredskap

Nu finns en film från det FI-forum som hölls den 3 december om civil beredskap.

FI-forum: Civil beredskap

Den 3 december bjöd FI in till ett forum om hur vi jobbar med vårt uppdrag som beredskapsmyndighet och som sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn finansiella tjänster.

Remissvar: Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om elektronisk identifiering

Finansinspektionen tillstyrker förslagen i slutbetänkandet från utredningen om säker och tillgänglig digital identitet (SOU 2024:45).

Uppdaterade frågor och svar om regler för Priip-förordningen

2024-03-19 | Eiopa Esma EBA

De tre europeiska tillsynsmyndigheterna Esma, Eiopa och EBA har gemensamt publicerat uppdaterade frågor och svar om Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2014/1286 (Priip-förordningen).

Publikationer om finansiering av terrorism

Det finns en rad nationella och internationella rapporter och publikationer som handlar om finansiering av terrorism.

2023

AI kan försvåra för kriminella att utnyttja finanssektorn

Det senaste året har vi sett en ökad användning av artificiell intelligens (AI) i samhället. I det är finanssektorn inget undantag. Med AI följer särskilda risker som aktörer i finanssektorn behöver hantera, men det kommer också med stor nytta, exempelvis när AI används för att motverka att kriminella aktörer utnyttjar det finansiella systemet. Det var ett av budskapen från FI:s Malin Alpen, områdeschef för Betalningar, på konferensen Banktech tidigare i dag.

Så används öppna finansiella tjänster i Sverige

Digitaliseringen innebär både möjligheter och risker på finansmarknaden. Bredare reglering för hur kundinformation kan delas med tredjepartsleverantörer kan göra det enklare för konsumenter att jämföra finansiella produkter så som tjänstepension och bolån. Det konstaterar Finansinspektionen i en ny kartläggning.

Avtal mellan långivare och förmedlare kan leda till sämre kreditprövningar

Avtal som tecknas mellan företag som ger konsumtionslån och företag som förmedlar dem har visat sig innehålla villkor som förhindrar långivarna att kontakta kunden. Det gör att långivare i dessa fall hindras från att hämta in ytterligare information som är nödvändig för en ordentlig kreditprövning. Det är ett av flera problem på marknaden för låneförmedling som Finansinspektionen (FI) har upptäckt och som presenteras i en analys i årets konsumentskyddsrapport.

Konsumentskyddsrapport 2023

FI:s högst prioriterade risker inom konsumentskyddsarbetet för 2023 är osund kreditgivning, olämpliga investeringsprodukter och investeringsbedrägerier.