FI har hittat felaktigheter och brister i vissa av de nya faktablad om fonder som fondbolag ska ge ut sedan årsskiftet. Vi kommer nu att följa upp att de aktuella bolagen rättar sig och följer reglerna.
Nästan alla hushåll sparar i dag i fonder, antingen direkt genom ett eget sparande eller indirekt via våra pensioner. Men nästan var tredje fondsparare vet inte hur stor fondavgiften är och risken är att många betalar för mycket för sitt sparande. Därför publicerar vi nu de vanligaste avgifterna för vissa populära fondkategorier för att hjälpa sparare hålla koll på vad olika fonder kostar.
FI har undersökt hur Svensk Värdepappersservice säkerställer att de tar tillvara konsumenternas intressen när företaget erbjuder investeringsrådgivning. FI skriver av ärendet.
Finansinspektionen föreslår nya allmänna råd om krediter i konsumentförhållanden, som ersätter de nuvarande allmänna råden (FFFS 2021:29) med samma namn.
Avtal som tecknas mellan företag som ger konsumtionslån och företag som förmedlar dem har visat sig innehålla villkor som förhindrar långivarna att kontakta kunden. Det gör att långivare i dessa fall hindras från att hämta in ytterligare information som är nödvändig för en ordentlig kreditprövning. Det är ett av flera problem på marknaden för låneförmedling som Finansinspektionen (FI) har upptäckt och som presenteras i en analys i årets konsumentskyddsrapport.
FI:s högst prioriterade risker inom konsumentskyddsarbetet för 2023 är osund kreditgivning, olämpliga investeringsprodukter och investeringsbedrägerier.
Finansinspektionen tillstyrker utredningens förslag att samla in uppgifter om hushållens tillgångar och skulder. Dessa uppgifter kommer att förbättra FI:s möjligheter att fullgöra våra uppdrag inom såväl makro- och mikrotillsyn som konsumentskydd.
FI:s styrelse har godkänt årsredovisningen för 2022.
Emittenter behöver se över innehållet i sin annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden. FI har kartlagt hur emittenter följer reglerna om annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden och funnit att de, i stor utsträckning, inte följs.
Hur hanterar finanssektorn inflationen, de höga räntorna och den försvagade ekonomin? Hur tar bankerna hand om sina kunder som drabbas i dessa tuffa tider? Och hur rustar sig banker och företag för att alltjämt kunna erbjuda sina tjänster? Det är tre frågor som Finansinspektionen (FI) kommer att prioritera 2023.