Resultat

2022

Får kunden den försäkring som passar bäst?

Reglerna om produktstyrning är centrala för att försäkringsföretagen utvecklar försäkringsprodukter som möter kundernas behov. FI ska nu undersöka om försäkringsföretagen tillämpar reglerna.

FI kartlägger hur försäkrings- och tjänstepensionsföretag redovisar hållbarhetsinformation

Finansinspektionen (FI) ska ta reda på hur försäkringsföretag och tjänstepensionsföretag lever upp till kraven att lämna hållbarhetsinformation enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Ett viktigt syfte med dessa krav är att minska risken för grönmålning, som är ett prioriterat område för FI:s tillsyn under 2022.

FI granskar hållbara fonder

Efterfrågan på det som är grönt och hållbart ökar snabbt. Det medför risk för grönmålning, det vill säga att verksamheter och produkter framställs som mer hållbara än vad de i praktiken är. Finansinspektionen (FI) kommer därför att granska om den information som ges om de fonder som klassas som mest hållbara lever upp till de hårda krav som ställs.

Får lojala försäkringstagare betala mer?

I Storbritannien och Irland höjer försäkringsföretagen premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. Finansinspektionen ska nu granska hur det ser ut i Sverige för kunder med hem- och bilförsäkring.

Laddar sidan