Krav på ansvarsförsäkring för tredjepartsleverantörer

Betaltjänstleverantörer som tillhandahåller betalningsinitieringstjänster eller endast kontoinformationstjänster ska ha en ansvarsförsäkring eller annan jämförbar garanti.

Syftet med att ha en ansvarsförsäkring eller annan jämförbar garanti är att företagen ska kunna betala eventuella skadestånd som kan uppkomma till följd av verksamheten. Ett generellt krav för båda kategorierna av tjänsterna är att försäkringen eller garantin ska täcka det geografiska område där företaget driver sin verksamhet.

Krav vid ansökan

Ett företag som ansöker om tillstånd att tillhandahålla betalningsinitieringstjänster eller endast kontoinformationstjänster ska bifoga ett underlag som visar att företaget har en sådan ansvarsförsäkring eller annan jämförbar garanti. Företaget ska även bifoga sina beräkningar för att fastställa det minimibelopp som företagets ansvarsförsäkring eller garanti ska täcka.

Stöd vid beräkningar

För att beräkna minimibeloppet för företagets ansvarsförsäkring eller jämförbara garanti, bör betalningsinstitut använda den mall med formler som Europeiska bankmyndigheten (EBA) har tagit fram (se nästa stycke om EBA:s riktlinjer och 2 kap. 6 a § Föreskrifter och allmänna råd [FFFS 2010:3] om betalningsinstitut och registrerade betaltjänstleverantörer).

EBA:s verktyg för beräkning av minimibelopp för ansvarsförsäkring eller annan jämförbar garanti under PSD 2

Riktlinjer

Finansinspektionen tillämpar EBA:s riktlinjer för att fastställa minimibelopp för ansvarsförsäkringen eller garantin i sin handläggning av ansökningar. Av riktlinjerna framgår bland annat hur beräkningar ska ske.

I övrigt är det viktigt att notera att riktlinjerna anger att ansvarsförsäkringen eller den jämförbara garantin inte ska ha någon självrisk, inte ska vara avdragsgill och inte ha något tröskelvärde som kan påverka återbetalningar till följd av begäranden om återbetalningar från betaltjänstanvändare och kontoförvaltande betaltjänstleverantörer.


Senast granskad: 2023-11-22