FI-podden Låna pengar avsnitt 3

Unga slarvar med att betala räkningarna, men personer mitt i livet är de som oftast söker hjälp för att få ordning på sin ekonom. Vi pratar om hur problem med skulder skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. Gäster är Nadia Wallin, budget- och skuldrådgivare, och Mehmet Üye, analytiker på Kronofogden.


Nadia Wallin berättar att det är vanligast att personer i medelåldern söker upp henne.

– De jag oftast möter är runt 40, och har familj. Ofta har de under flera år handlat på kredit. De har velat inreda sin bostad, och se till att barnen har allt de behöver. Men de köper först och betalar sedan. Detta fortsätter tills att något sker i livet – en skilsmässa till exempel, eller att personen blir sjuk och inte kan arbeta, berättar Nadia.

Bilden bekräftas av Mehmet Üye, som konstaterar att det är personer runt 40 år som förekommer mest i Kronofogdens register. Unga personers skulder hamnar mer sällan hos Kronofogden. Samtidigt får en större andel unga inkassokrav.

– Ofta handlar inkassokraven om mindre belopp. Därför kan unga personer ofta få stöd från sina närstående för att betala summan, så att skulden inte hamnar hos Kronofogden, säger Mehmet Üye.

Svårare former av skuldsättning finns dock även bland unga. Nadia Wallin, som arbetar i en socioekonomiskt utsatt stadsdel, möter ibland unga personer som blivit pressade av kriminella att köpa flera mobiltelefoner på faktura. Sedan är de fast med kostnader för såväl telefonen som för abonnemang – trots att det inte är de som använder telefonen.

Äldre oftare skuldsatta under lång tid

För personer i pensionsålder kan det vara svårt att bli skuldfria. Inte sällan beror det på att pensionen inte räcker till för att täcka de löpande kostnaderna – för lån och andra utgifter.

En del personer har varit skuldsatta under mycket lång tid. Mehmet Üye berättar att en fjärdedel av dem som finns i Kronofogdens register – ungefär 95 000 personer – haft problem med skulder under 20 år eller längre. Det finns till och med personer som dragits med skulder sedan 90-talskrisen. I sådana fall kan Kronofogden arbeta uppsökande, och råda personerna till att ansöka om skuldsanering.

Några ord som används i poddavsnittet

  • Budget- och skuldrådgivare. Person som är anställd hos kommunen, och som kan ge dig råd när du inte får ekonomin att gå ihop.
  • Inkassoföretag. När du efter påminnelser inte har betalat en skuld, skickar den du är skyldig pengar din skuld till ett inkassoföretag. Inkassoföretaget skickar dig ett så kallat inkassokrav – ett krav på betalning.
  • Kronofogden. När du inte betalat efter inkassokrav skickas din skuld till Kronofogden. Det är en statlig myndighet som driver in skulder, men som också bland annat arbetar med skuldsanering.
  • Enskilda skulder. Skulder till företag eller privatpersoner. Det kan handla om till exempel obetalda mobilräkningar eller obetalda lån.
  • Allmänna skulder. Skulder till staten. Det kan röra sig om allt från en biblioteksskuld till en skatteskuld. Allmänna skulder skickas inte till inkasso, utan hamnar direkt hos Kronofogden.
  • Löneutmätning. Om du får en löneutmätning betalar du en del av din lön varje månad till den du är skyldig pengar. Kronofogden beslutar om löneutmätning. Kronofogden kan också besluta om utmätning av tillgångar, det vill säga pengar eller annan egendom. Då används tillgångarna för att betala av skulden.
  • Existensminimum. Kallas också förbehållsbeloppet. Det är de pengar som du får behålla vid en utmätning hos Kronofogden, för att kunna ha råd med boende och övriga levnadskostnader.
  • Skuldsanering. Du kan beviljas skuldsanering av Kronofogden, om myndigheten bedömer att du under överskådlig tid inte kommer att kunna betala av dina skulder. Du behöver fortfarande betala av en del av din skuld, under i normalfallet fem år. Därefter räknas du som skuldfri. Löneutmätning eller utmätning av tillgångar kan vara en del av skuldsaneringen.

Om FI-podden Låna pengar

Vad händer när du har en obetald skuld? Vem får problem med skulder – och varför? FI-podden Låna pengar sprider kunskap och väcker diskussion. Podden riktar sig till vanliga konsumenter, men också till de som i sitt yrke möter skuldsatta personer. Programledare är FI-medarbetarna Michael Andersson, rådgivare, och Anna Hult, senior jurist. I avsnitten medverkar även inbjudna gäster.

Podden är producerad 2024. Du kan ta del av den på Souncloud, Spotify, via vår webbplats samt på youtube. Till varje avsnitt finns en artikel som sammanfattar innehållet och förklarar begrepp som används. Klicka på avsnittens namn för att ta del av artikeln och avsnittet på vår webbplats.


Senast granskad: 2024-09-11