Europeiska gröna obligationer

2024-12-18 | Prospekt Marknad

EU:s förordning om europeiska gröna obligationer tillämpas från och med den 21 december 2024. Förordningen innebär att det införs en frivillig standard för obligationer som har miljömässigt hållbara mål. Syftet är bland annat att förhindra grönmålning och att utnyttja den inre marknaden för att uppnå unionens klimat- och miljömål.

Länkar till relevanta regelverk finns på sidan Regler/Prospekt.

Huvudsakliga krav

Förordningen om europeiska gröna obligationer tillämpas från och med den 21 december 2024. För de som väljer att ge ut europeiska gröna obligationer gäller följande i korthet:

  • Intäkter från europeiska gröna obligationer ska, enligt huvudregeln, användas till projekt som uppfyller kraven i EU:s taxonomiförordning.
  • Emittenter ska offentliggöra information om bland annat hur intäkterna används och på vilket sätt de miljömässiga målen uppnås. Offentliggörandena ska ske genom att emittenterna fyller i mallar. Mallarna finns i bilagorna I-III till förordningen.
  • Europeiska gröna obligationer ska granskas av så kallade externa granskare för att säkerställa efterlevnad av reglerna och taxonomins kriterier. Även de externa granskningarna ska utgå från en specifik mall som finns i bilaga IV till förordningen.
  • De externa granskarna ska uppfylla en rad krav och registreras av europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten (Esma). Esma ansvarar för tillsynen över de externa granskarna.

För att emittenten ska få använda beteckningen europeisk grön obligation eller EuGB är huvudregeln att emittenten ska offentliggöra ett prospekt enligt prospektförordningen. Undantagna från kravet att offentliggöra ett prospekt är endast emittenter som avses i artikel 14.2 i förordningen om europeiska gröna obligationer.

Offentliggörande av information och underrättelser till FI

Enligt artikel 15 i förordningen ska emittenter av europeiska gröna obligationer offentliggöra bland annat följande på sina webbplatser (inbegripet eventuella ändringar eller korrigeringar):

  • faktabladet (före emission),
  • granskningen av faktabladet (före emission),
  • länken till den webbplats där prospektet kan konsulteras utifall ett prospekt offentliggörs enligt prospektförordningen (före emission),
  • allokeringsrapporterna efter det att de har upprättats,
  • granskningarna av allokeringsrapporterna efter det att de har erhållits,
  • konsekvensrapporten efter det att den har upprättats,
  • granskningen av konsekvensrapporten i tillämpliga fall.

I tillämpliga fall ska emittenterna underrätta FI om offentliggörandet av vart och ett av dessa dokument, utan onödigt dröjsmål efter varje offentliggörande. Underrättelserna ska göras genom mejl till prospekt@fi.se.

Språket i faktablad, allokeringsrapporter och konsekvensrapporter

För de som omfattas av prospektskyldighet enligt artikel 14 i förordningen om europeiska gröna obligationer ska faktablad, allokeringsrapporter och konsekvensrapporter tillhandahållas på samma språk som i prospektet.

För de som enligt samma artikel är undantagna kravet att offentliggöra ett prospekt gäller att faktablad, allokeringsrapporter och konsekvensrapporter ska tillhandahållas, efter emittentens eget val, antingen på ett språk som är brukligt i internationella finanskretsar eller ett språk som godtas av den behöriga myndigheten.

Frivilliga mallar för obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara samt för hållbarhetslänkade obligationer

Vid sidan av kraven för emittenter som vill ge ut obligationer med beteckningen europeisk grön obligation eller EuGB finns det även i förordningen frivilliga regler för upplysningslämnande för andra obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara samt för hållbarhetslänkade obligationer. Dessa regler avser både upplysningslämnande före emissionen och periodiskt upplysningslämnande efter emissionen. Formerna för och innehållet i dessa upplysningar kommer preciseras närmare i mallar som ska antas av EU-kommissionen genom delegerade akter, senast samtidigt som förordningen om europeiska gröna obligationer börjar tillämpas.

Avgifter

För att finansiera FI:s tillsyn enligt förordningen har FI till regeringen föreslagit att följande personer ska betala en årlig tillsynsavgift till FI:

emittenter av europeiska gröna obligationer,
originatorer till värdepapperiserade europeiska gröna obligationer, och
emittenter av obligationer som marknadsförs som miljömässigt hållbara eller hållbarhetslänkade obligationer som väljer att använda frivilliga mallar för periodiska upplysningar efter emission enligt artikel 21 i förordningen.

Mer information om tillsynsavgiften som FI har föreslagit finns i rapporten Avgifter hos Finansinspektionen som publicerades den 23 september 2024, se länken nedan.

Så finansieras FI

Utöver tillsynsavgiften tillkommer som vanligt en avgift för själva prospektansökan.