Rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter och betydande cyberhot

Från och med den 17 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter enligt kraven i Dora-förordningen. Finansiella företag som berörs av Dora-förordningen och som står under FI:s tillsyn ska rapportera allvarliga IKT-relaterade incidenter till FI. Utöver den obligatoriska rapporteringen av incidenter finns regler för frivillig rapportering av betydande cyberhot.

Allvarliga IKT-relaterade incidenter

Kraven på rapportering av allvarliga IKT-relaterade incidenter framgår av artikel 19 i Dora-förordningen och enligt 3 § FI:s föreskrifter (FFFS 2024:20) om rapportering av incidenter och informationsregister enligt EU:s förordning om digital operativ motståndskraft (Dora-föreskrifterna).

Kopplat till Dora-förordningen finns två tekniska standarder som beskriver detaljer för rapporteringen:

  • en delegerad förordning (RTS) som specificerar innehåll, tidslinjer och format för rapporteringen
  • en genomförandeförordning (ITS) som specificerar de standardiserade format och mallar som företag ska använda sig av vid rapporteringen.

Enligt artikel 5 i den delegerade förordningen (RTS) ska finansiella företag lämna in rapporter i tre steg enligt följande tidsfrister:

  1. Den första rapporten: Så tidigt som möjligt, men under alla omständigheter, inom fyra timmar från det att incidenten klassificerats som en allvarlig IKT-relaterad incident och senast 24 timmar efter det att den finansiella entiteten har blivit medveten om incidenten.
  2. Delrapport: Senast inom 72 timmar från det att den första anmälan lämnades in, även om statusen för incidenten eller hanteringen av den inte har förändrats på det sätt som avses i artikel 19.4 b i Dora-förordningen. Finansiella entiteter ska utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter så snart normal verksamhet har återupptagits lämna in en uppdaterad delrapport.
  3. Slutrapporten: Senast en månad efter antingen inlämnandet av delrapporten eller, i tillämpliga fall, efter den senaste uppdaterade delrapporten.

Betydande cyberhot

Enligt Dora-förordningen får finansiella företag även rapportera betydande cyberhot till Finansinspektionen. Denna rapportering sker på frivillig basis och framgår av artikel 19.2 i Dora.

Rapportering om betydande cyberhot kan göras när företaget anser att hotet är relevant för det finansiella systemet, tjänsteanvändarna eller kunderna. Format och innehåll för denna rapportering beskrivs också i de tekniska standarderna, det vill säga den delegerade förordningen (RTS) och genomförandeförordningen (ITS).

FI:s rapporteringssystem

För de företag som ska rapportera till Finansinspektionen är det FI:s vanliga inrapporteringsplattform Fidac som ska användas. Inledningsvis kommer det endast att vara möjligt att rapportera i Excel-format. Rapporteringen ska göras i de rapporteringsblanketter som tagits fram av de europeiska tillsynsmyndigheterna. Detta gäller både för rapporteringen av allvarliga IKT-relaterade incidenter och för den frivilliga rapporteringen av betydande cyberhot.

Webbplatsen kommer att uppdateras vid eventuella förändringar som berör denna rapportering.


Senast granskad: 2025-01-17