Riskbaserad kundkännedom enligt penningtvättsregelverket

2010-02-01 | Tal och debatt

Den 25 januari anordnade FI ett heldagsseminarium tillsammans med Nordea, Nordnet, Forex och Finanspolisen. Seminariet var riktat till företag under Finansinspektionens tillsyn.

Deltagarna fick bland annat höra hur dessa företag gjort när de gäller riskklassificering av sina kunder, produkter, tjänster och branscher. Dessutom diskuterades penningtvättslagens övergångsbestämmelse som innebär att företag måste skaffa sig kundkännedom även när det gäller affärsförbindelser som etablerades innan penningtvättslagen trädde ikraft den 15 mars 2009.

Finanspolisen kunde konstatera att det är flera branscher som, under 2009, inte hade lämnat in en enda rapport om misstänkt penningtvätt till Finanspolisen. Under 2010 kommer Finanspolisen att lägga särskilt fokus på, bland annat, utbildningar i penningtvättslagstiftningen för dessa branscher. Dessutom beskrevs trender och företeelser som rapportörerna bör vara särskilt observanta på. Finanspolisen ville slutligen att kontoutdrag som skickas in är i Excel-format och att rapportörerna gärna får vara mer utförliga i sina misstankebeskrivningar

 
Finansinspektionen beskrev och betonade vissa bestämmelser närmare. FI presenterade också en bild av vad som händer inom området internationellt, bland annat de rapporter som FATF (Financial Action Task Force) publicerat om olika typer av marknader samt hur arbetet med att utvärdera högriskländer fortskrider. Dessutom underströks att det som FI tittar på i sin löpande tillsyn är just företagens riskbedömning utifrån företagets egna verksamhet.
 
Samtliga deltagare konstaterade att insatserna mot penningtvätt är att betrakta som ett "ständigt pågående arbete". Den här verksamheten söker hela tiden nya vägar vilket innebär att företagen måste följa med och hitta lösningar och rutiner. Det är också nödvändigt att fortlöpande utbilda de anställda.
 
Dagen avslutades med en paneldebatt där frågor ställdes till de företag som medverkade. Här diskuterades bland annat rutiner för distanskunder (kunder som inte är fysiskt närvarande) och så kallade PEP (personer i politisk utsatt ställning).