FI:s vikarierande generaldirektör Martin Noréus replik på en debattartikel i DN den 6 september 2015.
Precis som Carl Rosén (DN, 150906) skriver är det avgörande att fondsparare förstår vad de egentligen betalar för – är det en aktivt förvaltad fond med möjlighet att överträffa index eller helt enkelt bara en dyr indexfond. Jag vill dock bemöta Carl Roséns kritik mot vårt agerande i frågan om så kallade dolda indexfonder och hans påstående att FI inte skulle ”verka för ett högt skydd för konsumenter”.
Fonder som förvaltas nära index men som inte tydligt informerar om detta är inget nytt. Reglerna som styr vilken information som konsumenter ska ges kräver att alla konsumenter som köper en fond också ska få ett faktablad med information om fonden. Denna information kan dock vara svår att förstå och jämföra och förvaltningen beskrivs ofta vagt eller generellt. Det är således lätt att instämma i kritiken mot fondbolagens bristfälliga informationsgivning, även om det inte är uppenbart att fondbolagen brutit mot gällande regelverk.
FI gjorde därför en särskild undersökning av fondernas faktablad för att se om de ger rättvisande, tydlig och icke vilseledande information. Vi undersökte också hur fonderna förvaltas i förhållande till sitt jämförelseindex. En annan viktig faktor i undersökningen var att granska hur fondbolagens styrelser arbetar med uppföljning och kontroll av fondens allmänna placeringsinriktning och placeringsstrategier.
Som Carl Rosén skriver visade undersökningen att flera bolag brustit i hur de informerar sina kunder om hur fondens innehav placeras och att styrelsen i flera bolag inte följde upp fondernas förvaltning och strategi. Gällande sekretessregler ger dock inte FI någon frihet när det gäller om information om själva undersökningen ska lämnas ut eller inte. Är en uppgift sekretessbelagd får vi inte lämna ut den, ens om vi själva skulle tycka att det vore bra om allmänheten fick kännedom om den.
Det betyder dock inte att vi har släppt frågan. Tvärtom. Vi ser allvarligt på de brister som uppdagades och har varit mycket tydliga mot branschen med att det krävs åtgärder för att komma till rätta med problemen.
Som ett resultat har fondbolagens branschförening nu skärpt sin uppförandekod för att det ska bli tydligare för kunden hur aktiv fonden har varit. Nu gäller att:
De steg som branschen nu tar är viktiga för att öka tydligheten och därmed konsumentskyddet på fondmarknaden och vi följer noga hur väl bolagen genomför åtgärderna. Det är min bestämda uppfattning att det nu kommer att bli lättare som fondsparare att förstå vilken typ av fond som köpts, och vad för slags förvaltning man egentligen betalar för.
Martin Noréus, vikarierande generaldirektör Finansinspektionen