Resultat

2024

FI-analys 46: Autocalls lönar sig dåligt för konsumenter

FI har i flera rapporter pekat på att många strukturerade produkter är olämpliga för de flesta konsumenter. I en ny analys har FI kartlagt konsumenters investeringar i en typ av strukturerad produkt som kallas autocalls. Analysen visar att autocalls ofta är dyra, förknippade med höga risker och svåra att förstå. I många fall är produkterna också olönsamma för konsumenter.

Stora skillnader i fondavgifter – hur mycket betalar du för ditt sparande?

2024-11-18 | Konsument Fond Nyheter

Fonder är en populär sparform och svenskars fondsparande är rekordstort. Men vilka avgifter du betalar för dina fonder har stor påverkan på hur ditt sparande kan utvecklas över tid. För att öka prismedvetenheten hos konsumenter publicerar FI varje kvartal medianavgiften för några populära fondkategorier.

Varning för BT-Norden, Handelsrummet, Lloyd Markets och Swisscoinco/Online windows llc company

FI varnar för BT-Norden, Handelsrummet, Lloyd Markets och Swisscoinco/Online windows llc company som erbjuder finansiella tjänster utan tillstånd att driva värdepappersrörelse eller annan finansiell verksamhet.

Bankernas marginaler på bolån fortsätter att öka

2024-11-12 | Låna Bolån Nyheter

Bankernas bruttomarginal för bolån med rörlig ränta ökade ytterligare under det tredje kvartalet 2024. FI uppmanar konsumenter att jämföra erbjudanden från olika banker för att få bättre villkor på sina lån.

FI samlar branschen till samtal om flytt av tjänstepension

Fler och fler konsumenter flyttar sin tjänstepension mellan olika försäkrings- och tjänstepensionsföretag. Den 25 november genomför FI ett rundabordssamtal med branschaktörer om hur konsumentens behov kan sättas i centrum vid flytt av tjänstepension.

FI-forum: Civil beredskap

FI bjuder in till ett forum om hur vi jobbar med vårt uppdrag som beredskapsmyndighet och som sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn finansiella tjänster. Du kan antingen delta på distans, via vår direktsändning, eller på plats i våra lokaler.

Remissvar: Kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om elektronisk identifiering

Finansinspektionen tillstyrker förslagen i slutbetänkandet från utredningen om säker och tillgänglig digital identitet (SOU 2024:45).

FI föreslår stärkt förebyggande arbete i kampen mot investeringsbedrägerier

Allt fler konsumenter utsätts för investeringsbedrägerier. I en rapport till regeringen föreslår FI bland annat ett stärkt förebyggande arbete för att motverka investeringsbedrägerier.

Finansinspektionens konsumentskyddsarbete

FI har i uppdrag att verka för ett starkt konsumentskydd. Vi definierar det som att finansiella företag erbjuder konsumenter ändamålsenliga och kostnadseffektiva tjänster och produkter. Konsumenter ska kunna lita på att företagen inte utnyttjar det informations- och kunskapsunderläge som de generellt befinner sig i. De ska kunna lita på att produkterna utgår från deras behov, önskemål och förutsättningar. Företagen har en omsorgsplikt.

Hushållens skuldsättning utgör en risk för svensk ekonomi och svenska konsumenter

Svenska hushåll tillhör de mest skuldsatta i världen. Det gör såväl den svenska ekonomin som svenska hushåll sårbara, vilket många nationella och internationella bedömare är ense om. För att komma till rätta med hushållens höga bolån har FI infört bolånetak och amorteringskrav. Åtgärder har också vidtagits för att minska riskerna för överskuldsättning, men mer behöver göras för att komma till rätta med osunda lånesituationer. Det skriver FI:s generaldirektör Daniel Barr i en debattartikel i Dagens industri den 18 oktober 2024.