Frågor och svar om ansökan om att bli leverantör av kryptotillgångstjänster. Observera att FI:s svar utgör vägledning som inte är rättsligt bindande. Svaren ska läsas som ett komplement till regleringarna och inte som ett fristående dokument. Svaren kan komma att uppdateras.
När det gäller svenska personer går det bra att bifoga utdrag ur polisens misstanke- och belastningsregister. För utländska personer ska det vara ett motsvarande dokument som visar om personen har dömts/inte dömts under de senaste tio åren eller formellt delgivits misstanke om brott i en pågående förundersökning.
Om en person ålagts sanktion enligt gällande handelsrätt, insolvensrätt och lagstiftning om finansiella tjänster, eller med avseende på bekämpning av penningtvätt och finansiering av terrorism eller yrkesmässigt ansvar, bifogas ett sådant beslut eller dom. I annat fall, ska egenhändigt undertecknat svar om att man inte varit straffad lämnas in.
Enligt 10 § språklagen (SFS 2009:600) är svenska det språk som används i förvaltningsmyndigheter. Ansökan ska därför göras på svenska. Detta gäller ansökningshandlingen och samtliga beskrivningar och redogörelser som ska bifogas ansökan. Även verksamhetsplanen och interna styrdokument om riskhantering, riskkontroll, regelefterlevnad, hantering av operativa risker, outsourcing, kontinuitetshantering, IKT-säkerhet, klagomålshantering samt instruktion om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism med en allmän riskbedömning ska vara på svenska.
När det gäller avtal med tredje part för hantering av IKT-risker, behöver inte samtliga bilagor till dessa avtal lämnas in. Det är upp till sökanden att avgöra om innehållet i dessa bilagor är relevant för prövningen. Om dessa lämnas in behöver de inte översättas från engelska.
Enligt Finansinspektionens förslag till föreskrifter om rapportering av incidenter och informationsregister enligt EU:s förordning om digital operativ motståndskraft för finanssektorn föreslås det att en sådan rapportering lämnas första gången den 15 april 2025.
Det finns inget sådant krav.
Det är medlemmar i sökandens ledningsorgan som ska ledningsprövas, dvs styrelsemedlemmar, verkställande direktör och vice verkställande direktör.
EU-förordningen 2023/1113 om uppgifter som ska åtfölja överföringar av medel och vissa kryptotillgångar (TFR-förordningen) börjar tillämpas från och med den 30 december 2024. Enligt Esmas Q&A 2295 ska bolag, som under övergångsperioden enligt art. 143.3 i Mica-förordningen tillhandahåller kryptotillgångstjänster, följa TFR-förordningen även om de inte blivit auktoriserade som leverantörer av kryptotillgångstjänster.
Finansinspektionen delar Esmas bedömning vilket innebär att bolag, som bedriver yrkesmässig verksamhet som består i förvaltning av eller handel med virtuell valuta och är registrerade som finansiella institut hos oss, ska uppfylla kraven i TFR-förordningen från och med den 30 december 2024. När ett sådant finansiellt institut ansöker om tillstånd om att bli leverantör av kryptotillgångstjänster ska det därför visa hur det uppfyller kraven i TFR-förordningen både på kort och lång sikt.
Observera att även EBA:s riktlinjer om informationskrav i samband med överföringar träder i kraft den 30 december 2024. Enligt punkt 21 i riktlinjerna bör leverantörer av kryptotillgångstjänster använda infrastrukturer och tjänster för överföring och mottagande av information som har teknisk kapacitet för fullständig överföring och mottagning av information utan luckor eller fel i presentationen av informationen. Leverantörerna av kryptotillgångstjänster får dock fram till den 31 juli 2025 använda sig av alternativa förfaranden om det föreligger tekniska begränsningar när det gäller uppgifternas fullständighet för att fullt ut uppfylla kraven i riktlinjerna (se punkt 24 i riktlinjerna).