Om ett fondbolags andelsägarregister förs av någon annan än en svensk värdepapperscentral krävs tillstånd från Finansinspektionen för att registreras som förvaltare i det registret.
Ett fondbolag ska föra eller låta föra ett register över samtliga innehavare av andelar i fonden. Är lagen (1998:1479) om värdepapperscentraler och kontoföring av finansiella instrument tillämplig på andelarna i fonden, förs registret av en svensk värdepapperscentral (4 kap. 11 § lagen [2004:46] om värdepappersfonder [LVF]).
Om en fondandelsägare har lämnat sina andelar för förvaltning till någon som har fått tillstånd till registrering som förvaltare, får förvaltaren anges i registret i stället för andelsägaren. I registret ska det särskilt anmärkas att fondandelen förvaltas för någon annans räkning (4 kap. 12 § första stycket LVF).
Om registret förs av någon annan än en svensk värdepapperscentral är det Finansinspektionen som prövar frågor om tillstånd till registrering som förvaltare i registret. Ett tillstånd att registreras som förvaltare får förenas med särskilda villkor för att tillgodose allmänna och enskilda intressen (4 kap. 12 § LVF).
Finansinspektionen har gett tillstånd till sökanden med följande tillstånd:
- A) tillstånd för mottagande och vidarebefordran av order i fråga om ett eller flera finansiella instrument enligt 2 kap. 1 § 1 lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden (LV), eller
B) tillstånd för utförande av order på kunders uppdrag enligt 2 kap. 1 § 2 LV, och
- sidotjänsten att förvara finansiella instrument för kunders räkning och ta emot medel med redovisningsskyldighet, dock inte tillhandahålla eller föra värdepapperskonton på högsta nivå (central kontoföringstjänst) enligt 2 kap 2 § 1 LV, eller
- tillstånd att driva bank- eller finansieringsrörelse enligt lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse.
Ansökan bör innehålla
För att Finansinspektionen ska kunna göra en bedömning av er ansökan bör den innehålla följande information:
- Uppgift om att ansökan avser tillstånd att registreras som förvaltare av fondandelar enligt 4 kap. 12 § LVF.
- Namn och organisationsnummer för den som ansöker om tillstånd.
- En redogörelse för vilka tillstånd sökanden har idag.
- En beskrivning av varför sökanden behöver tillståndet i sin verksamhet.
- En beskrivning av hur tillståndet ska utnyttjas i verksamheten (såsom beskrivning av rutiner för hur kunderna ska få information, hur utdelningar hanteras etc.).
- Uppgifter om vilka tekniska system sökanden har för att sköta depåhantering/andelsregisterhållning. Det bör framgå vilka möjligheter som finns att införa begränsningar i andelsregistret (exempelvis uppgifter om pant eller förvaltare enligt föräldrabalken).
- Uppgifter om vilka rutiner som finns för avstämning av fondandelar mot fondbolagets innehavsregistrering. Avstämningen bör omfatta dels en regelbunden (t ex månadsvis) avstämning av innehaven, dels avstämning av de affärer som genomförs.
- Om det är ett utländskt institut som ansöker om tillstånd bör ansökan även innehålla en redogörelse för hur kundernas medel skyddas och hur separationsrätt uppnås.
Avgift
En avgift på 16 800 kronor ska betalas in till FI. Se faktaruta betalningsrutin.
Handläggningstid
FI fattar normalt beslut inom 90 dagar från det att en fullständig ansökan inkommit och avgiften registrerats av FI.