Informationen till kunderna ska vara tydlig och rättvisande. Och företagen ska kunna hålla vad de lovar sina kunder. Vad det gäller informationen finns det fortfarande mycket kvar att önska sa Martin Andersson på Terminstart Pension 2013 den 14 februari.
Att skydda konsumenter är Finansinspektionens viktigaste uppgift på försäkringsområdet. I det korta perspektivet handlar det om att se till att konsumenten får tydlig och begriplig information för att välja förvaltning av sin pension. I det längre perspektivet handlar tillsyn om att säkra att företagen kan hålla vad de lovat sina kunder.
Beslut om pensionssparande är mycket svårt, av både psykologiska och ekonomiska skäl, och konsumenter behöver tydlig och rättvisande information för att kunna göra medvetna val. Just nu pågår på vissa håll en överflyttning av kunder från traditionell livförsäkring till fondförsäkring och här har informationen till många kunder lämnat mycket i övrigt att önska, menade Martin Andersson.
FI arbetar just nu med att se över sina informationsföreskrifter. Det är viktigt att regelverket fångar upp och ställer krav på företagens informationsgivning när kunder flyttar och byter försäkringslösningar. Redan i dag finns det risk att konsumenter dränks i informationsflödet och de nya reglerna måste ställa krav på tydligheten i informationen och inte bara fokusera på det tekniska innehållet.