Nu är det möjligt att ansöka om ledningsprövningar och ägarledningsprövningar via FI:s nya digitala e-tjänst Ansök.
Den 18 juli 2023 trädde nya föreskrifter om prövning av ägare, ägarlednings- och ledningspersoner i finansiella företag i kraft.
Produktionssättning i e-tjänsten Ansök av de nya formulären kopplat till dessa lagrum kommer att ske först till hösten. Du kan därför använda kompletteringsformulär till ansökningar i e-tjänsten tills de nya formulären finns i Ansök. Läs mer och hämta formulären under fliken Nya bilagor nedan.
De nya föreskrifterna påverkar kreditinstitut (banker och kreditmarknadsföretag), betalningsinstitut, institut för elektroniska pengar, konsumentkreditinstitut och bostadskreditinstitut. De nya föreskrifterna ersätter Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2009:3) om ägar- och ledningsprövning.
Samtidigt införs nya allmänna råd om tillstånd för kreditinstitut utanför EES att inrätta filial i Sverige och tillstånd för svenska kreditinstitut att inrätta filial utanför EES. De ersätter nuvarande allmänna råd (FFFS 2011:50) om ansökan om tillstånd att driva bank- eller finansieringsrörelse.
Du loggar in i e-tjänsten som vanligt och fyller i det gamla formuläret. Du ska också ladda ner, fylla i och bifoga de nya formulären som är kopplade till dessa föreskrifter. Spara ner filen som namnet på kompletteringsformuläret och namnet på ledningspersonen som prövas. Det går bra att lägga till information i form av bilagor när du kommer vidare till "Övriga upplysningar" i ansökningsprocessen. Om du inte bifogat relevanta bilagor för ditt ärende kommer det att leda till ett föreläggande om komplettering.
Kompletteringsformulär:
Både den som ska sammanställa och lämna in ansökan och de som ska prövas behöver registrera sig i FI:s behörighetssystem, som nås via inloggningslänken ovan.
Den som ska lämna in ansökan behöver ha behörighet som ombud för företaget. Den behörigheten kan ges av en firmatecknare eller någon som firmatecknaren delegerar uppgiften att hantera behörigheter till: en företagsadministratör.
För att firmatecknaren eller företagsadministratören ska kunna fördela behörigheter behöver de först registrera sig som användare i behörighetssystemet.
En företagsadministratör kan ge behöriget att agera som ombud till en annan person, eller till sig själv.
När ombudet fått sin behörighet behöver den personen logga ut ur systemet och logga in igen för att få tillgång till de funktioner som behörigheten för med sig.
Du kan se en skiss över de olika stegen för att få behörighet som ombud här: Flödesschema: få behörighet.
Som firmatecknare behöver du göra följande:
Instruktioner och inloggningslänk finns på sidan Registrera dig som användare
FI:s behörighetssystem kontrollerar regelbundet förändringar av företags firmatecknare hos Bolagsverket. Detta görs fem gånger per dag. Om du inte ser dig själv som firmatecknare i behörighetssystemet kan du vänta några timmar innan du loggar in igen. För utländska företag görs ingen automatisk kontroll. För dessa företag behöver FI istället utse en företrädare manuellt.
Som företagsadministratör behöver du göra följande:
Instruktioner och inloggningslänk finns på sidan Registrera dig som användare
En firmatecknare för företaget behöver först utse dig till företagsadminstratör innan du kan gå vidare och utse ombud. Instruktion för detta finns här nedan under "Som firmatecknare behöver du göra följande".
Som firmatecknare behöver du göra följande:
Instruktioner och inloggningslänk finns på sidan Registrera dig som användare
FI:s behörighetssystem kontrollerar regelbundet förändringar av företags firmatecknare hos Bolagsverket. Detta görs fem gånger per dag. Om du inte ser dig själv som firmatecknare i behörighetssystemet kan du vänta några timmar innan du loggar in igen. För utländska företag görs ingen automatisk kontroll. För dessa företag behöver FI istället utse en företrädare manuellt.