FI samverkar med bland andra Riksbanken, Konsumentverket, Kronofogden, Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå.
På Gilla din ekonomi hittar du som konsument kostnadsfri oberoende fakta och information som är framtaget för att hjälpa dig att navigera bättre i din privatekonomi.
I FI:s konsumentrum hittar du som konsument tips och information om allt från lån, försäkringar och olika sparformer till hur man ska tänka för att undvika att bli lurad.
Nationella nätverket för finansiell folkbildning är ett landsomfattande nätverk för utbildningsinsatser inom privatekonomi. Nätverket består av myndigheter, organisationer och finansiella företag. Nätverkets syfte är öka kunskapsspridningen i privatekonomi genom olika informations- och utbildningsinsatser och därigenom höja den allmänna förståelsen inom ämnet. Det sker i huvudsak genom utbildningsinsatser under varumärket Gilla din ekonomi där nätverket utbildar utbildare som kan sprida kunskapen vidare. Deltagarna förväntas i sin tur utbilda eller informera andra, så att kunskaperna sprids.
FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.
FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.
Finansinspektionen varnar för 38 aktörer som saknar tillstånd att erbjuda finansiella tjänster i Sverige. Flera av aktörerna använder liknande hemsidor och kontaktvägar för att erbjuda falska lån och investeringar.
Beloppet som bedragarna får med sig från bedrägerier via betaltjänster minskar. Detta tros bero på insatser och ökad medvetenhet bland företag och konsumenter. Samtidigt är antalet bedrägerier kvar på historiskt höga nivåer. Det visar Finansinspektionens statistik. FI uppmanar nu banker och andra betaltjänstleverantörer att fortsätta prioritera arbetet för att skydda sina kunder.
Skillnaden i bolåneränta mellan Sveriges största banker kan innebära tusentals kronor i extra kostnader för hushållen. Det visar en ny sammanställning från Finansinspektionen.
Falska lån, återhämtningsbedrägerier och aktietips i chattgrupper. Bedragare fortsätter rikta in sig på konsumenter. Hittills i år har FI varnat för 148 aktörer.
Avgiften för olika fonder kan variera stort. Därför är det viktigt att som fondsparare vara prismedveten. Många tycker dock det är svårt att förstå hur mycket man betalar för sitt fondsparande. Därför publicerar Finansinspektionen varje kvartal medianavgiften för några populära fondkategorier.
Få personer med bolån får allvarliga betalningsproblem. Förra året fick cirka 3 000 av Sveriges omkring 3,5 miljoner bolånetagare ett krav från Kronofogden. Men både antalet personer som har en bolåneskuld hos Kronfogden och det sammanlagda skuldbeloppet har ökat över tid. Det visar en ny analys som FI och Kronofogden gjort.
Bedragare kontaktar just nu konsumenter via sms som ser ut att komma från Finansinspektionen. I meddelandet står det bland annat att en utredning av finansiella uppgifter har inletts. FI kontaktar aldrig konsumenter på det sättet.
Nu behöver företag tillstånd för att kunna erbjuda tjänster kopplat till krypto i Sverige. Finansinspektionen uppmanar därför konsumenter att säkerställa att de vänder sig till kryptobolag som ansökt om eller redan fått tillstånd.
Allt fler unga tar investeringsbeslut utifrån råd i sociala medier. Nu startar FI en insats för att öka kunskapen om riskerna.
Trots nya kryptoregelverket Mica-förordningen fortsätter EU-myndigheter och Finansinspektionen att varna konsumenter för riskerna med kryptotillgångar. Förutom att priset kan svänga snabbt har du ett begränsat skydd om någonting går fel.