Ledningsprövning

En juridisk person som fått tillstånd av Finansinspektionen att bedriva försäkringsdistribution ska informera Finansinspektionen i samband med att nya personer utses eller ändras i företagets ledning.

Anmälningsplikt gäller avseende följande personer:

  • aktiebolag: styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och vice verkställande direktör,
  • ekonomisk förening: styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör och vice verkställande direktör,
  • kommanditbolag: komplementär, och
  • annat handelsbolag: bolagsman.

Finansinspektionen gör en lämplighetsprövning av dessa personer sett bland annat mot uppgifter som hämtas in från Polismyndigheten, Bolagsverket, Kronofogdemyndigheten, Skatteverket och företag som erbjuder kreditupplysningar. I vissa fall kan Finansinspektionen även ta kontakt med utländska tillsynsmyndigheter.

Företaget ska underrätta Finansinspektionen när antalet styrelseledamöter minskas, utökas eller när sammansättningen ändras.

Avgift

En avgift på 16 800 kronor ska betalas till Finansinspektionen för prövning av nya befattningsinnehavare. Avgiften gäller per bolag, inte per person. Det betyder att om till exempel fem ledningspersoner i samma bolag ska prövas samtidigt blir det en avgift. Om en person tillkommer eller byts ut efter att ansökan har skickats in till FI blir det ett nytt ärende med en ny avgift. Information om olika betalningssätt och liknande finns i e-tjänsten Ansök.

Observera att:

En ny prövning krävs när en styrelsemedlem ska överta en ny position i styrelsen, exempelvis när en styrelseordförande ska frånträda sin roll och träda in som styrelsesuppleant.

En ny prövning krävs även när en styrelsemedlem ska tillträda ytterligare en befattning i styrelsen, exempelvis när en verkställande direktör också ska träda in som styrelseledamot.

Handläggningstid

Finansinspektionen prövar ärendet inom 60 dagar under förutsättning att anmälan är fullständig. Om anmälan behöver kompletteras förlängs handläggningstiden.

Finansinspektionen påbörjar handläggningen av ärendet när avgiften kommit in.

Så här anmäler ni nya ledamöter

1. Vad anmälan ska innehålla

Ansök/anmäl via e-tjänsten Ansök

Ansökningar om ledningsprövning sker i FI:s nya e-tjänst Ansök (se länk nedan). Både den person som ska skapa ansökan och de personer som ska prövas behöver först registrera sig i FI:s behörighetssystem. Personen som skapar ansökan behöver också ha behörighet att representera ett företag som ombud. Information om hur man registrerar sig och får behörighet som ombud finns under länkarna nedan.

När registreringen av personer och företag är klar kan en person som representerar företaget skapa en ansökan. Den eller de personer som ska prövas loggar sedan in och bekräftar eller fyller i de uppgifter som efterfrågas.

E-tjänsten Ansök hjälper till att se till att alla nödvändiga uppgifter kommer med.

2. Handläggning och begäran om komplettering

Finansinspektionen börjar handlägga ärendet när avgiften är betald. Om det upptäcks att underlaget i ärendet inte är komplett skickar handläggaren information om hur ansökan ska kompletteras via systemet. Om ärendet är komplett inom två veckor från betalningsdatumet räknas handläggningstiden från och med betalningsdatumet. Om kompletteringen dröjer längre än två veckor från och med betalningsdatum förlängs handläggningstiden.

3. Prövningen

Alla som ska ingå i ledningen för en juridisk person som bedriver försäkringsdistribution ska uppfylla kraven i 2 kap. 7 § första stycket 2 i lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.

Ledamöterna ska dessutom ha tillräcklig insikt och erfarenhet för att ingå i ledningen och även i övrigt vara lämpliga. I 5 kap. i Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2018:10) om försäkringsdistribution finns bestämmelser om vad som är tillräcklig insikt och erfarenhet.

4. Slutbrevet

När Finansinspektionens ställningstagande till lämplighetsprövningen är färdigt skickar systemet en mejlnotifiering till den person som skapat ansökan. Slutbrevet finns då att hämta i e-tjänsten Ansök.

5. Registrera ändringen hos Bolagsverket

Anmälaren ansvarar för att registera ändringen hos Bolagsverket.

Övriga anmälningar

Övriga anmälningar gällande styrelsen som inte innebär en ny prövning, exempelvis när antalet styrelseledamöter minskas eller när en styrelseledamot avgår, är avgiftsfria och kan lämnas in med post eller e-post.

Finansinspektionen bekräftar mottagandet och registrering inom 30 dagar endast med e-post.

Anmälaren ska även anmäla ändringen till Bolagsverket.


Senast granskad: 2024-12-10