FI har i uppdrag att verka för ett starkt konsumentskydd. Vi definierar det som att finansiella företag erbjuder konsumenter ändamålsenliga och kostnadseffektiva tjänster och produkter. Konsumenter ska kunna lita på att företagen inte utnyttjar det informations- och kunskapsunderläge som de generellt befinner sig i. De ska kunna lita på att produkterna utgår från deras behov, önskemål och förutsättningar. Företagen har en omsorgsplikt.
Undersökningar visar att förhållandevis många konsumenter saknar de grundläggande kunskaper och färdigheter som de behöver för att förstå finansiell information och för att ta väl underbyggda privatekonomiska beslut. Dessutom kan finansiella produkter vara svåra att utvärdera. Exempelvis kan konsumenten upptäcka hur bra eller dålig en produkt faktiskt är först en lång tid efter köpet. Ofta handlar det också om finansiella beslut som konsumenten tar sällan och som därför kan ha stor påverkan på hens ekonomi. Därtill har digitaliseringen lett till ökad snabbhet och alltmer riktad marknadsföring till konsumenter. Det ökar i sin tur risken för att de tar oöverlagda beslut och riskerar att bli utsatta för olika former av bedrägerier. Därför är det viktigt att det finns skydd för konsumenterna på finansmarknaden. Förutom att skydda enskilda konsumenter från skada syftar konsumentskyddet också till att undvika negativa effekter för resten av samhället, och att säkerställa ett grundläggande förtroende för det finansiella systemet.
FI har i uppdrag att arbeta för ett starkt konsumentskydd på finansmarknaden. Vi ska förbättra konsumentskyddsarbetet och stå på konsumentens sida. I detta dokument beskriver vi vad ett starkt konsumentskydd innebär och hur vi ser på vårt konsumentskyddsuppdrag.
För att uppnå ett starkt konsumentskydd ska tre övergripande villkor vara uppfyllda:
Ett starkt konsumentskydd handlar följaktligen om att konsumenterna ska kunna känna sig trygga i att de finansiella företagen i sin verksamhet tar ansvar och utgår från konsumenternas behov, önskemål och förutsättningar, och att företagen är medvetna om vilka intressekonflikter som kan uppstå i verksamheten. Det gäller till exempel när företagen utformar och säljer finansiella produkter och tjänster. Då ska kostnaderna stå i proportion till värdet för konsumenterna. Företagen måste också beakta att produkterna och tjänsterna kan användas av konsumenter som har olika förmåga och att en del konsumenter kan ha svårt att använda digitala tjänster.
FI:s publicerade det här dokumentet för att definiera sitt konsumentskyddsuppdrag första gången 2017 och det uppdaterades 28 oktober 2021 och 14 oktober 2024.