Finansinspektionen har beslutat om en uppdaterad ansats för att bedöma storleken på pelare 2-vägledningen för svenska banker. Den uppdaterade metoden innehåller bland annat nya intervall och en övre gräns för hur mycket utfallet från det känslighetsbaserade stresstestet kan bidra till den slutliga vägledningen.
Finansinspektionen redovisar den kalibrering som kommer att tillämpas för det känslighetsbaserade stresstest som ligger till grund för pelare 2-vägledningen för svenska banker.
FI har gjort ett förtydligande i den tidigare publicerade promemorian (2021-07-13) för bedömning av återflödesrisker vid värdepapperisering för enskilda banker. Förtydligandet som nu görs finns på sidorna 15 och 16 i promemorian.
Finansinspektionen publicerar i dag en promemoria där vi förtydligar vår syn på begreppet utlåning i punkten 2 i bilaga I till kapitaltäckningsdirektivet. Förtydligandet görs eftersom ett tidigare uttalande om konsolidering av alternativa investeringsfonder kan ha tolkats på olika sätt av olika marknadsaktörer.
I detta ställningstagande behandlar FI asylsökande flyktingars tillgång till finansiella tjänster i de fall då de asylsökande saknar identitetshandlingar. Ställningstagandet ersätter FI:s tidigare promemoria (FI dnr 16-2898).
Denna promemoria är en omarbetad version av FI Dnr 19-18524. Promemorian redogör för hur FI delar in svenska kreditinstitut i olika tillsynskategorier och för klassificeringen av svenska filialer till kreditinstitut i andra EES-länder. Promemorian beskriver även hur FI tillämpar proportionalitet i tillsynen.
Finansinspektionen presenterar här en ny pelare 2-metod för att bedöma särskilt kapitalbaskrav för pensionsrisk i kreditinstitut.
Finansinspektionen presenterar här ett förslag på en ny pelare 2-metod för att bedöma särskilt kapitalbaskrav för pensionsrisk i kreditinstitut.
FI har fattat beslut om att förlänga riskviktsgolvet med två år från den 31 december 2021 till och med den 30 december 2023.
Finansinspektionen (FI) har i uppdrag att verka för ett högt konsumentskydd. Vi definierar det som att stabila finansiella företag erbjuder konsumenter ändamålsenliga och kostnadseffektiva tjänster och produkter. Ett högt konsumentskydd innebär också att konsumenterna ska kunna lita på att företagen inte utnyttjar deras informations- och kunskapsunderläge och att produkterna utgår från deras behov och förutsättningar.