Det har tillkommit ett antal nya frågeställningar inför nästa års periodiska rapportering för penningtvätt.
FI har beslutat att ge Amal Express Ekonomisk förening en sanktionsavgift på 100 000 kronor.
FI har testat träffsäkerheten i 19 bankers system som används för att göra kontroller gentemot internationella sanktionslistor, så kallad sanktionsscreening. Resultatet visar att träffsäkerheten i de system som bankerna använder skulle kunna öka och att det finns utrymme för vissa banker att förbättra sitt arbete på området.
Finansinspektionen ska undersöka hur ett antal banker följer penningtvättsreglerna, med fokus på risken för att bankerna utnyttjas för finansiering av terrorism. Undersökningarna omfattar företagens allmänna riskbedömning, rutiner och riktlinjer för kundkännedom, övervakning och rapportering av misstänkta aktiviteter och/eller transaktioner till Polismyndigheten samt hur företagen hanterar modellrisker.
FI ska undersöka hur Santander Consumer Bank, DNB Banks svenska filialer samt filialbanken Lån & Spar Sverige följer penningtvättsreglerna. Särskilt fokus ligger på hur bankerna hanterar risken för att utnyttjas för finansiering av terrorism.
Finansinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att ta emot rapportering om överföringar av medel till länder utanför Europeiska unionen enligt artikel 5r i förordning (EU) 833/2014.
Finansinspektionen har undersökt hur neobanker, institut som tillhandahåller bankliknande tjänster helt digitalt, följer penningtvättsregelverket.
FI förelägger Handelsbanken, SEB och Swedbank att senast i december 2026 se till att brister i infrastrukturen för betalningar är åtgärdade. FI har även kontaktat tillsynsmyndigheterna i Danmark och Finland och uppmärksammat dem på behov av motsvarande åtgärder vad gäller Danske Bank och Nordea.
Från och med den 1 januari 2024 har FI fått i uppgift att fatta interimistiska (tillfälliga) beslut om frysning av tillgångar.
Antalet bankkunder som får sina betalkonton avslutade av bankerna har ökat på senare år. Bankerna nekar också konsumenter att öppna bankkonto i viss utsträckning, vilket innebär stora problem för de som berörs. I stället för att helt neka kunden ett konto, borde bankerna pröva om andra åtgärder kan vidtas i syfte att inte i onödan begränsa privatpersoners tillgång till finansiella tjänster. Det visar en ny rapport från Finansinspektionen.