Många konsumenter saknar de grundläggande kunskaper och färdigheter som behövs för att göra medvetna val inom det privatekonomiska området, det visar en undersökning av hushållens ekonomi som FI har genomfört. Risken att en konsument väljer fel produkter och tjänster på finansmarknaden är stor.
FI har undersökt hushållens ekonomi och finansiella förmåga. En liknande undersökning gjordes 2009. Resultaten ger delvis en ny bild av hushållens privatekonomi och finansiella förmåga.
Undersökningen visar att många hushåll upplever att de har fått det bättre genom att fler får pengarna att räcka månaden ut. Fler hushåll uppger att de har bättre kunskap om den finansiella marknaden. Samtidigt är gruppen som har det svårt ekonomiskt, de som aldrig får pengarna att räcka månaden ut, lika stor som vid FI:s tidigare undersökning.
Ensamstående föräldrar och unga är de grupper där många uppger att de har svårt att få pengarna att räcka till.
Undersökningen gjordes via telefonintervjuer till ett slumpmässigt hushållsurval. 1001 intervjuer genomfördes med personer som var mellan 18–79 år. Telefonintervjun genomfördes med den person i hushållet som var mest insatt i hushållets ekonomi.