Årets Money Week, som hölls i mitten av mars, fick stort genomslag. Dubbelt så många barn och unga i Sverige nåddes med kunskaper i privatekonomi jämfört med året innan. Ett flertal aktörer bidrog med aktiviteter.
I Sverige arbetar många året om med utbildningsinsatser för att öka unga konsumenters kunskaper i privatekonomi. Men under Money Week görs en gemensam kraftsamling för att uppmärksamma hur nödvändiga kunskaper i privatekonomi är – även för barn och unga.
Under veckan bidrog ett tjugotal organisationer med insatser som på olika sätt ökar barn och ungas kunskaper i privatekonomi. Däribland banker, kommuner och utbildningsprojekt. Bland annat anordnades högläsning, kunskapsspel, föreläsningar och kurser, en frågechatt, kampanjer och tävlingar samt ett mästerskap i privatekonomi för högstadieelever.
Föreläsningarna samlade totalt 5 000 unga och ytterligare nästan 5 000 nåddes digitalt med motsvarande kunskap. Det gör att nästan 10 000 barn och unga har fått tillgång till kunskaper i privatekonomi under en vecka.
Finansinspektionen samordnar Sveriges aktiviteter inom Money Week. Det globala initiativet samordnas av Child & Youth Finance International (CYFI). Under 2018 deltog över 147 länder med egna nationella insatser.