Bedragare söker oftare kontakt i sociala medier

Det har blivit allt vanligare att bedragare kontaktar konsumenter via sociala medier för att föreslå olika investeringsbedrägerier. Det visar Finansinspektionens genomgång av investeringsbedrägerier under årets andra kvartal.

Investeringsbedrägerier är en stor och världsomspännande verksamhet som omsätter miljardbelopp. Varje år drabbas tusentals konsumenter av olika bedrägerier. För att förebygga att konsumenter far illa informerar vi löpande om olika aktuella bedrägerier och saker att tänka på för att undvika att bli drabbad. Råkar du som konsument ut för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Sociala medier är ett vanligt sätt för bedragare att kontakta konsumenter

Under årets andra kvartal har allt fler konsumenter rapporterat att sociala medier blivit ett vanligt sätt för bedragare att ta kontakt. Det vanliga tillvägagångssättet är att konsumenter kontaktas av personer som de inte känner som erbjuder lönsamma investeringar. Investeringar som ofta visat sig vara bedrägerier.

– Lita inte på okända personer som kontaktar dig, säger Mikael Sandahl finansinspektör på FI. Seriösa företag gör inte så. Utgå i stället för att deras erbjudanden bara är bra för dem själva, men dåligt för dig.

Se upp för de här företagen

Under andra kvartalet har vi också stött på ett par företag vi vill göra konsumenter uppmärksamma på. Det första är Cash FX Group (CFX). Det här företaget har inget tillstånd att erbjuda finansiella tjänster i Sverige och finns därför på vår varningslista. Om du blir kontaktad av det här företaget ska du inte göra affärer med dem.

Under sommaren har vi även varnat för företaget Global Fraud Prevention (GFP). Det här företaget påstår sig samarbeta med FI och andra myndigheter runt om i världen för att hjälpa konsumenter att få tillbaka pengar som de förlorat i olika investeringsbedrägerier. När GFP har kontaktat konsumenter i Sverige har de också ofta haft kännedom om tidigare investeringsbedrägerier som personer utsatts för. Men allt detta är falskt. Istället är det ett vanligt upplägg där bedragare försöker lura redan utsatta personer på ännu mer pengar.

– Att bedragare erbjuder påstådd hjälp med att få tillbaka förlorade pengar är bara ett sätt att fortsätta bedrägeriet säger Mikael Sandahl. Låt dig inte luras av detta upplägg.

Tänk på detta! – Så ser du igenom bedrägeriförsök

  • Det finns inga snabba, enkla och säkra investeringar. På sociala medier annonserar många bedragare med löften om enkla investeringar som snabbt leder till stora vinster. Bedragare som ringer lovar ofta samma sak. Men sådana investeringar finns inte. I stället ska du tänka att om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, då är det nog så.
  • Var skeptisk till alla som erbjuder dig investeringar på sociala medier, telefon eller mejl. Seriösa företag erbjuder inte investeringar på det här sättet, i synnerhet inte på kvällstid. Blockera personen eller lägg på.
  • Gör aldrig affärer med företag du inte känner till. Precis som med alla investeringar ska du inte göra affärer med okända företag. Om inte du eller någon du litar på känner igen företaget bör du inte låta dem hantera dina pengar.
  • Tillåt aldrig någon du inte känner att fjärransluta till din dator. Du vill absolut inte ha hjälp av en bedragare att till exempel skicka pengar från din bank.
  • Använd inte ditt bank-id och logga inte in på din bank på uppmaning av någon annan. Inga seriösa företag kommer att uppmana dig att använda dina inloggningsuppgifter på det sättet. Det gör bara bedragare.
  • Kontrollera att företaget har tillstånd från FI. Gör aldrig affärer med företag utan tillstånd. Företag som får göra affärer i Sverige finns i Företagsregistret.
  • Kontrollera att FI inte har varnat för företaget. Företag utan tillstånd – i många fall företagsnamn som figurerat i tidigare bedrägerier – finns listade i FI:s varningslista.