Just nu kontaktar bedragare konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen, i syfte att lura till sig pengar. Vi vill uppmana till vaksamhet mot dessa bedragare.
Bedragarna tar kontakt via telefon eller mejl. De erbjuder hjälp med att få tillbaka pengar som konsumenten tidigare har investerat. Bedragarna har även kontaktat personer som inte har investerat några pengar, och erbjudit dem utbetalningar av kryptovaluta. Ibland använder bedragarna en mejladress där varianter av namnet Finansinspektionen ingår. Det förekommer även att de avslutar mejlet med Finansinspektionen eller använder FI:s logotyp.
Om du blir kontaktad av någon på detta vis ska du aldrig starta ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av den som ringer. Ta heller inte emot hjälp att logga in på banken tillsammans med bedragaren för att på så sätt få tillbaka pengar.
FI har inte något räddningsprogram för att hjälpa konsumenter att få tillbaka förlorade pengar. Vi hjälper heller inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.