Ekonomiskt pressade konsumenter särskilt utsatta för bedrägerier

Första halvåret fortsatte Finansinspektionens varningslista att växa med 2000 varningar. Vi ser att det blir vanligare att bedragare erbjuder falska, förmånliga lån till utsatta konsumenter. Bedragarna hjälper också till med överföringar och använder kändisar i sina försök att komma åt konsumenternas pengar.

2000 nya varningar har tillkommit på FI:s varningslista under det första halvåret. Det handlar om investeringsbedrägerier och bedragare som lockar med investeringar i lönsamma placeringar som sedan visar sig inte finnas. I stället förlorar konsumenten och alla pengar försvinner till bedragaren. Trenden som FI tidigare pekat på med mängder av nya företagsnamn och hemsidor som är inblandade i investeringsbedrägerier håller i sig.

Bedragare erbjuder inte bara investeringar – också lån

Under andra kvartalet har vi sett en trend med bedrägliga låneerbjudanden växa sig starkare. Den senaste tidens höga inflation och lågkonjunktur pressar allt fler hushåll. Detta utnyttjar bedragarna genom att utlova konsumenter falska lån med till synes förmånliga villkor.

Precis som vid investeringsbedrägerier använder sig bedragarna av en hemsida där ett lockande erbjudande finns. I fallen som gäller lån används ofta argument som att konsumenten ska få "pengarna på bankkontot inom en timme" eller att lånet har en "fast och låg ränta", men också säljfraser som att företaget "anpassar lånet efter dina behov" och att lånet är "unikt, snabbt och enkelt" är vanligt förekommande.

Den som ansöker om lån får därefter snabbt besked om att ansökan har beviljats, men får då uppmaningar om att betala in olika påhittade avgifter i förskott. Det kan handla om falska uppläggningskostnader, försäkringspremier, legala avgifter eller flera månaders ränta och amortering. Något lån kommer däremot aldrig att utbetalas. Är man drabbad är det viktigt att kontakta sin bank samt polisanmäla så snart som möjligt.

– Det finns väldigt många som försöker lura folk på pengar. Som konsument och placerare behöver du vara mycket skeptisk mot alla förslag där det går lite för snabbt och enkelt, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på FI och expert på investeringsbedrägerier.

Bedragare "hjälper till" med smidiga överföringar

Vi ser även fortsatt att bedragarna ofta vill ha betalt i kryptotillgångar. Betalningen görs då via en kryptoväxlare till den kryptoplånbok som påstås tillhöra företaget som erbjuder investeringen. Bedragarna hjälper gärna till med tips för att det ska gå så smidigt som möjligt.

– Du ska vara kritisk om någon söker upp dig med ett investeringserbjudande. Om du dessutom ombeds att undvika din vanliga bank för att göra överföringen ska du lägga på luren. Seriösa företag arbetar inte på det sättet, säger Mikael Sandahl.
I takt med att bankerna är mer ifrågasättande vid utlandsbetalningar och när konsumenter vill växla pengar till kryptotillgångar har bedragarna också börjat undvika de större bankerna. I stället rekommenderar bedragarna någon mindre aktör där det brukar vara enklare att göra överföringen.

Kändisar fortfarande ett lockbete för bedragarna

FI har tidigare rapporterat om att bedragarna använder sig av kända eller bekanta företagsnamn eller till och med enskilda, kända personer i sina annonser. Detta är ett tillvägagångssätt som fortsatt är vanligt, inte minst genom annonser i sociala medier. Ibland rör det sig om bilder på kända personer, men i och med ny AI-teknik har vi även sett exempel på så kallad "deep fake", det vill säga manipulerade videos på kända personer där de pratar om en investeringsmöjlighet.

– Det här är videor som kan vara svåra att urskilja från verkliga och sanna. Därför ska du alltid vara på din vakt och kom ihåg att några snabba och lönsamma investeringar utan risk inte finns, säger Mikael Sandahl.

Ta del av våra tips för att undvika att bli lurad

Investeringsbedrägerier inträffar ofta och drabbar många konsumenter. Bedragarna är skickliga och arbetar både metodiskt och långsiktigt för att lura personer på pengar. Allt som oftast är de trovärdiga i sina kontakter och hänvisar ofta till välpolerade fasader som är svåra att se igenom. Därför tar vi löpande fram information om vanliga tillvägagångssätt men också tips för dig som konsument om hur du kan undvika att drabbas av ett investeringsbedrägeri. Ett bra exempel är våra fem tips för att se igenom bedrägeriförsök.