Konsumenten och rådgivningen (2005:13)

Finansinspektionen har undersökt hur väl företagen följer FI:s regler om finansiell rådgivning.

 Undersökningen har omfattat 17 företag inom områdena bank, värdepapper och försäkring. Undersökningen visar att:
 

  • företagen har infört och tillämpar de administrativa processer som reglerna kräver
  • kompetensen har stärkts hos de rådgivare som konsumenten möter
  • rådgivningsprocessen har formaliserats och därigenom blivit tydligare för konsumenterna
  • företagen klargör tydligare för konsumenterna om de marknadsför produkter eller lämnar råd
  • regelverket fungerar väl och har inte hämmat utvecklingen av affärsområdet.

 
FI anser att undersökningen visar att regelverket medfört att konsumenten får del av en ökad säkerhet eftersom rådgivningen har strukturerats och dokumenterats. Det bör därför övervägas om det finns delar i rådgivningslagen, som kan utsträckas till andra skyddsvärda områden, exempelvis kreditområdet i de delar där inte annan konsumenträttslig lagstiftning hanterar frågorna.
 
Nästa år fortsätter FI att granska hur väl företagen tillämpar de nya reglerna.