Övriga rapporter

Utöver FI:s återkommande rapporter tar vi även fram flera andra rapporter. Till exempel om penningtvättsfrågor, hållbarhet och miljö samt ekonomi.

2024

FI:s tillsyn inom säkerhetsskyddsområdet

Sedan FI blev tillsynsmyndighet enligt säkerhetsskyddslagstiftningen har vi utfört flera tillsynsaktiviteter inom säkerhetsskyddsområdet. Vi har bland annat gjort analyser och meddelat egna föreskrifter. FI har också identifierat ett antal utmaningar med den här tillsynen.

Tillsyn över institut som ger ut säkerställda obligationer

2024-09-26 | Rapporter Bank

Företag som ger ut säkerställda obligationer har en god motståndskraft kopplad till sina säkerställda obligationer, även om marknadsvärdena av underliggande säkerheter skulle sjunka. Det visar en rapport som Finansinspektionen har gjort.

Två expertrapporter om makrotillsynsåtgärder

Amorteringskrav, skuldkvoter och tak för belåningsgrad är verktyg för makrotillsyn i Sverige och många andra länder. Men vilka är de potentiella effekterna av dessa låntagarbaserade åtgärder? För att hitta svar på frågan har Finansinspektionen beställt två expertrapporter i ämnet.

FI:s enkät visar hur företagen förbereder sig inför Dora-förordningen

Dora-förordningen ställer nya krav på företagen att hantera it-risker. FI har skickat ut en enkät för att ta reda på hur företagen förbereder sig inför de nya reglerna. De allra flesta företag som svarat på enkäten har påbörjat sina förberedelser – men mycket arbete återstår.

Finansiell folkbildning fortsatt viktigt för att stärka konsumenter

Många upplever att det är svårt att fatta beslut om sin ekonomi. Majoriteten av svenskarna förstår ekonomiska begrepp men saknar kunskaper om hur det påverkar sin egen ekonomi. Finansinspektionen släpper i dag en rapport där vi utvärderar FI:s arbete med finansiell folkbildning och identifierar ett antal områden där en bristande finansiell förmåga kan utgöra betydande risker för konsumenten.

FI uppmuntrar företagen till tydlig information till efterlevande

När en anhörig avlider kan det vara svårt för efterlevande att veta om de har rätt till ett så kallat efterlevandeskydd eller inte. Det är därför viktigt att den information som efterlevande får är tydlig och lättförståelig. Informationen ser olika ut men det finns många goda exempel. Det visar en ny analys från FI.

Mer och tydligare information behövs vid fastighetstransaktioner

FI publicerar idag en kortrapport om insiderinformation och fastighetstransaktioner. Rapporten är ett led i den tillsyn som vi bedriver om emittenters skyldighet att offentliggöra insiderinformation. Tidigare i våras publicerade FI ett frågeformulär till marknadens aktörer där vi efterfrågade vilken information de ansåg som minst nödvändig för att kunna göra en fullständig och korrekt bedömning av en fastighetstransaktion.

FI identifierar omställningsrisker i bankernas låneportföljer

Det finns klimatrelaterade omställningsrisker i svenska bankers låneportföljer. Det visar en analys som FI har gjort genom att matcha bankernas utlåning till enskilda företag med utsläppsdata från företag som ingår i EU:s utsläppshandel.

Mer behöver göras för att skydda konsumenter från bedrägerier

Bedrägerier är ett stort och växande samhällsproblem som göder den organiserade brottsligheten. Det är samtidigt konsumenter som står för den övervägande delen av förlusterna och det drabbar främst de äldre. FI konstaterar i en ny rapport att mer behöver göras för att stoppa bedrägerierna och för att skydda konsumenterna på finansmarknaden. FI välkomnar också de viktiga åtgärder som Bankföreningen har aviserat liksom de förslag till nya regelverk som förhandlas inom EU.

Tydligare information från bankerna ska göra att fler förhandlar om boräntan

2024-05-23 | Låna Konsument Bolån

Många konsumenter tycker att det är svårt att förstå och jämföra olika ränteerbjudanden från bankerna. FI föreslår nu att konsumenterna ska få tydligare information om bankens genomsnittsränta och information inför att ränterabatter löper ut. Detta kommer göra det enklare för konsumenter att förhandla och jämföra sina ränteerbjudanden och därmed också stärka konsumenternas ställning på bankmarknaden.