Konsumenters tillgång till betalkonto begränsas mer än nödvändigt. Därför vill FI se skärpta krav på att banker ska göra individuella prövningar av kunder i förhållande till penningtvättsregelverken. Banker bör också kunna erbjuda betalkonton med ett begränsat tjänsteutbud i stället för att stänga kunder ute från grundläggande banktjänster. Det skriver FI i ett remissvar på Betalningsutredningen.
Att ha tillgång till finansiella tjänster är avgörande för att kunna fungera i vardagen och vara en del av samhället. Utan betalkonto är det svårt att utföra betalningar, få insättningar och i vissa fall behålla sin anställning. Därför är det viktigt att banker tillämpar regelverken mot penningtvätt på ett sätt som gör att konsumenters tillgång till betalkonto inte begränsas mer än vad som är nödvändigt.
I dag finns det en risk att banker fattar beslut om hela grupper av konsumenter i stället för att ta individuella beslut om vilka betaltjänster som kan erbjudas. Detta riskerar att i onödan göra det svårt eller omöjligt för vissa konsumenter att få tillgång till ett betalkonto.
I FI:s remissvar på Betalningsutredningen stödjer vi utredningens förslag att banker ska göra individuella prövningar om det finns alternativ till att stänga en kunds konto där det finns förhöjd penningtvättsrisk. Ett exempel skulle kunna vara när kunden saknar traditionella id-handlingar. I sådana situationer skulle banken kunna pröva om de i stället kan begränsa kontots tjänsteutbud.
Samtidigt är det inte bara konsumenter som får konton avslutade som drabbas – många får inte ens öppna ett betalkonto. Banker bör vara skyldiga att pröva alternativa åtgärder vid förhöjd penningtvättsrisk även för de som söker nytt konto. Vi vill samtidigt se att nya lagkrav är tydliga och formulerade på ett sätt som säkerställer att bankerna kan uppfylla kraven på att motverka penningtvätt.
– För att kunna leva och fungera i det svenska samhället behöver du ett betalkonto. Bankerna ska motverka penningtvätt, men konsumenters rätt till betalkonto ska inte inskränkas i onödan. Skärpta krav på banker att överväga alternativa lösningar kan minska den risken, säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar på Finansinspektionen.
Vidare håller vi med om att det finns skäl för staten att göra digitala system mindre sårbara och mer driftsäkra. Det skulle öka den civila beredskapen på betalningsområdet. Vi välkomnar också tydligare samordningsformer mellan FI och Riksbanken inom beredskapsområdet, och stödjer ökat samarbete mellan myndigheter och Regeringskansliet.