Gränsöverskridande verksamhet
Ett tjänstepensionsföretag får driva gränsöverskridande verksamhet om Finansinspektionen godkänner det (3 kap. 1 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag (LTF).
Gränsöverskridande verksamhet innebär att ett tjänstepensionsföretag meddelar tjänstepensionsförsäkringar till någon som har rätt till ersättning enligt social- och arbetsmarknadslagstiftning på tjänstepensionsområdet i ett annat land inom EES.
Ett tjänstepensionsföretag måste först underrätta Finansinspektionen om det avser att driva gränsöverskridande verksamhet (3 kap. 2 § LTF).
En sådan underrättelse ska innehålla uppgift om:
Om något av de förhållanden som har angetts i en underrättelse ska ändras sedan verksamheten har inletts, ska tjänstepensionsföretaget underrätta Finansinspektionen om ändringen minst en månad innan den genomförs (3 kap. 8 § LTF).
Avgift
För underrättelse om gränsöverskridande verksamhet är avgiften 37 800 kronor. För underrättelse om ändrade förhållanden vid gränsöverskridande verksamhet är avgiften 4 200 kronor.
Se faktaruta betalningsrutin.
Om FI godkänner den planerade verksamheten ska FI lämna ett meddelande till den behöriga myndigheten i det land där den gränsöverskridande verksamheten ska drivas. Meddelandet ska lämnas inom tre månader från det att FI tagit emot underrättelsen.
FI ska underrätta tjänstepensionsföretaget om att detta meddelande lämnats (3 kap. 4 § LTF).
Den gränsöverskridande verksamheten får påbörjas när tjänstepensionsföretaget har tagit emot en underrättelse från FI om vilka regler för verksamheten som är tillämpliga i värdlandet, eller i vart fall sex veckor efter det att den behöriga myndigheten i det landet tagit emot FI:s meddelande (3 kap. 7 § LTF).
Betala inte avgiften innan du har fått handläggarbrev och diarienummer från FI.