Utländska tjänstepensionsinstitut som i sitt hemland har tillstånd eller är registrerat för att bedriva verksamhet avseende tjänstepension får driva sådan verksamhet i Sverige från en sekundäretablering eller genom gränsöverskridande verksamhet. De huvudsakliga bestämmelserna finns i lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige (LUFT).
Utländska tjänstepensionsinstitut inom EES står under finansiell tillsyn av den behöriga myndigheten i hemlandet, det vill säga, i tillämpliga delar, tillsyn över solvens, försäkringstekniska avsättningar och skuldtäckning. FI ansvarar för tillsynen i övrigt, däribland att instituten fullföljer sin informationsskyldighet samt andra svenska bestämmelser som rör institutets verksamhet i Sverige. När det gäller sekundäretableringar i Sverige bevakar FI även institutens företagsstyrning, regelefterlevnad, skadereglering och klagomålsrutiner, se 3 kap. LUFT.
FI har utfärdat rekommendationer för klagomålshantering där FI råder företagen att ha klagomålsansvariga personer (en eller flera) och att registrera de klagomål som de tar emot (se Allmänna råd [FFFS 2002:23] om klagomålshantering avseende finansiella tjänster till konsumenter).
Ett utländskt tjänstepensionsinstitut som vill driva verksamhet i Sverige genom en sekundäretablering (filial, generalagent eller generalrepresentation) ska anmäla detta till den behöriga myndigheten i det EES-land där företaget har tillstånd att driva verksamhet avseende tjänstepension. Det är sedan hemlandets tillsynsmyndighet som godkänner den gränsöverskridande verksamheten och underrättar FI. Se vidare 2 kap. 1-3 §§ LUFT.
En försäkringsgivare som anmält sekundäretablering eller gränsöverskridande verksamhet i Sverige ska genom sin företrädare underrätta FI när den påbörjat sin verksamhet i Sverige enligt 2 kap. 4 § LUFT.