Vid bolagsordningsändringar som innebär att t.ex. verksamhetsområdet ändras eller att nya försäkringsklasser läggs till ska en ansökan om utvidgning av tillstånd göras.
Ett tjänstepensionsaktiebolag, ömsesidigt tjänstepensionsbolag eller en tjänstepensionsförening som har beslutat att ändra sin bolagsordning eller sina stadgar ska hos FI ansöka om godkännande av ändringen enligt 2 kap. 10 § lagen (2019:742) om tjänstepensionsföretag (LTF).
Ett beslut om ändring av bolagsordning eller stadgar får inte registreras innan ändringen har godkänts av FI, se 2 kap. 9 § LTF. Ändringen av bolagsordningen eller stadgarna är giltig efter att Bolagsverket har registrerat ändringen.
En ansökan om utvidgning av tillstånd ska enligt 2 kap. 7 § förordningen (2019:809) om tjänstepensionsföretag (TPFF) undertecknas av styrelsen eller verkställande direktör och innehålla:
En avgift på 70 000 kronor ska betalas till FI. Se faktaruta betalningsrutin.
FI:s rikttid för handläggningen är tre månader under förutsättning att ansökan är fullständig och avgiften betald. Om ansökan behöver kompletteras förlängs handläggningstiden.
Vid ändring av företagsnamn, begär förhandsbesked från Bolagsverket.
Betala inte avgiften innan du har fått handläggarbrev och diarienummer från FI.