Finansinspektionen genomför en fördjupad analys om ersättningar, provisioner och intressekonflikter för försäkringsförmedlare som distribuerar sparförsäkringar.
Finansinspektionen ska genomföra en fördjupad analys om hur ersättningar från produktbolag, försäkringsföretag och den egna koncernen fördelas i förhållande till den rådgivning som lämnas till kund, samt hur fördelningen ser ut mellan olika produktbolag. Dessutom inhämtar FI uppgifter om ersättningar till anställda försäkringsförmedlare för att ge en bättre bild av drivkrafterna bakom distributionen.
Finansinspektionen tillstyrker i allt väsentligt förslaget till lag med kompletterande bestämmelser till EU:s förordning om marknader för kryptotillgångar (kompletteringslagen till Mica-förordningen).
FI har under en tid tagit emot klagomål från konsumenter i Sverige som rör fyra utländska värdepappersbolag. De utländska tillsynsmyndigheter som ansvarar för tillsynen över dessa bolag har underrättats om klagomålen.
Dyra och komplexa produkter är olämpliga för de flesta konsumenter. Trots detta förekommer att företag säljer sådana produkter brett. Detta är en av riskerna för konsumenter som FI lyfter i årets konsumentskyddsrapport.