Den 6 december inför FI en ny inloggnings- och behörighetslösning för den rapportering som försäkringsdistributörer ska göra till FI. Själva rapporteringen förändras inte, men inloggningen kommer att ske i FI: s gemensamma rapporteringsportal, som på sikt ska samla i stort sett all rapportering till FI.
Inloggningen kommer att ske via bank-id. För att kunna rapportera i Rapporteringsportalen behöver man först ha registrerat sig som användare. Detta kan vara bra att göra innan det är dags för själva rapporteringen, så att det finns ett konto klart att logga in på.
Firmatecknare delegerar rapporteringsbehörigheter till dem som ska utföra rapporteringen. För att kunna göra detta måste firmatecknaren först ha registrerat sig själv som användare i Rapporteringsportalen.
Länk till registrering, mer information, lathund och instruktionsfilmer, finns på sidan "Om rapporteringsportalen".
Den nya lösningen för att logga in och delegera behörigheter börjar gälla den 6 december. Som sagts handlar förändringen endast om hur man loggar in; själva systemet för den rapportering som försäkringsdistributörer ska göra till FI kommer inte att förändras.
Om du har frågor, vänligen kontakta Rapporteringsavdelningen på telefon 08-408 980 37 (telefontid vardagar kl. 9-11) eller via mejl till rapportering@fi.se.