Banker och kreditmarknadsföretag kan under vissa förutsättningar tillåtas att erbjuda asylsökande flyktingar ett begränsat utbud av tjänster i de fall identitetshandlingar saknas. Det slår Finansinspektionen fast i ett rättsligt ställningstagande i dag.
Det utbud av tjänster som banker och kreditmarknadsföretag (kreditinstitut) är skyldiga att erbjuda sina kunder innebär i vissa fall att den risk för penningtvätt som kan förknippas med en viss kundrelation inte kan hanteras på ett tillfredställande sätt. Följden kan då bli att kunden nekas att öppna ett konto. Så kan fallet vara när det gäller asylsökande flyktingar som helt saknar identitetshandlingar och vars identiteter inledningsvis inte kan kontrolleras i större utsträckning.
För att undvika att personer inom denna grupp helt utesluts från det reglerade finansiella systemet kan kreditinstitut ha möjlighet att minska risken med en viss kundrelation genom att erbjuda kunden ett mer begränsat utbud av tjänster än vad som annars följer av bestämmelserna i betaltjänstlagen.