Behöver du en försäkring för din nya tv?

När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.

Försäkringsföretag måste behandla varje försäkringstagare rättvist och se till att produkterna som erbjuds möter deras behov. Företag som säljer försäkringarna, som många elektronikkedjor, ska också visa omsorg om konsumenterna och bara erbjuda sådant som behövs.

I dag är det vanligt att du erbjuds försäkringar varje gång du köper vissa typer av varor, oftast elektronik eller vitvaror. Detta trots att din hemförsäkring eller tillverkarens produktgaranti täcker kostnaden om varan går sönder.

Risken är därför att många erbjuds en försäkring som inte behövs och som bara blir en onödig utgift. FI granskar därför ett antal försäkringsbolag som är stora på den här marknaden för att se hur många konsumenter som faktiskt utnyttjat sin försäkring. Och om en rimlig del av premierna de betalat in används till att betala för produkter som har gått sönder

– Det är viktigt att man inte betalar för ett skydd man inte behöver. Det ska vi nu ta reda på säger Åsa Larson som är chef på FI:s verksamhetsområde Försäkring.

Arbetet förväntas vara klart före årsskiftet.


Foto: En man i en tv-butik kliar sig i skägget och ser fundersam ut.