Bedragare lockar med bitcoin

Det har blivit allt vanligare att bedragare kontaktar konsumenter via mejl och påstår att de har kryptovalutor registrerade på personens mejladress. Konsumenter utlovas att de ska kunna få loss pengarna mot en avgift. Det visar Finansinspektionens genomgång av investeringsbedrägerier under årets tredje kvartal.

Varje år drabbas tusentals konsumenter av olika bedrägerier. För att förebygga att konsumenter far illa informerar vi löpande om olika aktuella bedrägerier och saker att tänka på för att undvika att bli drabbad. Råkar du som konsument ut för ett investeringsbedrägeri ska du alltid göra en polisanmälan.

Varningarna fortsätter att öka

Under årets tredje kvartal har vi varnat för 1216 företag som på olika sätt lurat privatpersoner i investeringsbedrägerier. Det är en stor ökning jämfört med förra året och pekar på att investeringsbedrägerierna fortsätter att växa i antal.

— Bedrägerier är en viktig och växande finansieringskälla för kriminella gäng och omsätter miljardbelopp. Med löften om enkla investeringar och stora vinster luras konsumenter att investera. Det fortsatt höga antalet varningar speglar vår uppfattning av att detta är ett växande problem, säger Mikael Sandahl, finansinspektör på Finansinspektionen.

Bitcoin är det främsta lockbetet

Vår genomgång för det tredje kvartalet 2023 visar att bitcoin allt jämt är det vanligaste lockbetet som bedragare använder för att lura konsumenter. Till exempel har vi sett flera fall där bedragare påstår att konsumenter har kryptotillgångar, som bitcoin, på konton hos något som kallas "CFDS kryptovaluta plattform". Många gånger handlar det om bitcoins till ett värde över en miljon svenska kronor som konsumenter lockas att få tillgång till mot att de betalar en avgift. Oftast har konsumenter kontaktats via mejl.

— Vi har sett liknande bedrägerier tidigare men just det här har fått särskilt stor spridning. En grundregel är att du aldrig ska betala några påstådda avgifter för att få ta del av dessa utbetalningar. Några pengar kommer aldrig att betalas ut, säger Mikael Sandahl.

Lån mot en avgift

Vi ser också allt fler rapporter från konsumenter som blivit erbjudna lån genom bedrägliga hemsidor. Det sker ofta med erbjudanden som att alla kan få låna till en låg ränta och att det är snabbt och enkelt.

Det börjar med annonser i sociala medier och när lånet beviljats ska först påstådda avgifter för lånet betalas in, för att senare få lånet utbetalt. Den som betalar avgiften får ytterligare krav på avgifter men får inget lån utbetalt. Avgifterna kan påstås vara en uppläggningskostnad, första inbetalningarna av ränta, försäkring eller en annan administrativ avgift.

— Det är en typisk form av avgiftsbedrägeri som riktar sig till den grupp som är allra mest ekonomiskt utsatt, inte sällan personer som redan har betalningsproblem och skulder. Kontrollera alltid att företag som erbjuder lån har tillstånd för detta och finns med i vårt företagsregister, säger Mikael Sandahl.

Mejl kan avslöja bedragaren - men du måste alltid vara på din vakt

Som konsument gäller det att vara vaksam på vem som är avsändare av ett mejl. Ingen seriös aktör mejlar från en gmail- eller outlook-adress. Riktiga företag använder sin företagsmejl vid kontakt med kunder.

Samtidigt måste du alltid vara på din vakt. Det är ingen garanti att ett mejl är seriöst bara för att det finns ett antal kontaktuppgifter och ett riktigt företagsnamn i slutet av mejlet. Allting går att förfalska. Det är inte ovanligt att mejlen som kommer använder Finansinspektionen eller namn på kryptoföretag som en del av mejladressen. Det finns exempel på mejl som har skickats på såväl svenska som engelska.

Som konsument måste du vara medveten om att du har ett eget ansvar när det kommer till vem du väljer att investera genom. Det är viktigt att undvika investeringsbedrägerier eftersom de innebär att du förlorar de pengar du tror dig ha investerat. Det finns inte heller något riktigt företag bakom investeringen och därmed ingen att reklamera till.

Skydda dig – bli inte lurad

Investeringsbedrägerier inträffar hela tiden och drabbar många konsumenter. Bedragarna är skickliga och arbetar både metodiskt och långsiktigt för att lura personer på pengar. De har oftast välpolerade kontaktytor och hänvisar ofta till välgjorda fasader som är svåra att se igenom. Därför tar vi löpande fram information om pågående bedrägerier och vanliga tillvägagångssätt, men även tips för konsumenter om hur man kan undvika att drabbas av ett investeringsbedrägeri. Ett bra exempel är våra fem bästa tips för att se igenom ett bedrägeriförsök. 


Presstjänst
(Ej sms)