Försäkrings- och sparbranschen har anledning att fundera över vad man kan göra för att sätta konsumentens behov i centrum. Nya krav på beredskap och hållbarhetsarbetet innebär också att företagen behöver utveckla sina strategier för samhällsansvar. Det var några av de budskap som Daniel Barr framförde till aktörer i försäkringsbranschen när han i dag talade på evenemanget Di Försäkring.
Ett starkt konsumentskydd är särskilt viktigt för FI, och ett av våra fokusområden framöver. På försäkringsområdet har FI uppmärksammat flera frågor där branschen kan göra mer för att sätta konsumentens behov i fokus. FI:s granskningar har till exempel visat att konsumenter inte alltid förstår vilka produkter de köper och att det förekommer att företag erbjuder produkter som inte är anpassade efter den enskilde konsumentens behov. Det finns också risk för intressekonflikter, inte minst kopplat till olika former av provisioner och koncerninterna vinster.
I början av året efterlyste FI en bred utredning av spar- och försäkringsmarknaden för att ta fram förslag på hur konsumentskyddet skulle kunna stärkas. Utredningen bör bland annat kartlägga i vilken utsträckning det förekommer intressekonflikter och föreslå hur intressekonflikter kan motverkas.
– Konsumenter ska erbjudas produkter som skapar ett verkligt värde och som är anpassade efter deras behov. Det är en kollektiv uppgift att i samverkan med branschen öka tydligheten kring de försäkrings- och sparprodukter som konsumenter möter. Det arbetet kan en utredning bidra till, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.
Säkerhetsläget i stort sätter strålkastarljusen på hur de finansiella företagen hanterar, förhindrar och förebygger cyber- och it-attacker. Många bolag och myndigheter har i närtid fått erfara vilken påverkan cyberattacker får.
– Vi behöver stärka motståndskraften i hela det finansiella systemet. Vi kommer därför granska företagens hantering av cyberhot noggrant och utveckla tydliga krav på informationssäkerhet, säger Daniel Barr.
En annan central fråga på FI:s bord är den fortsatta utvecklingen av förordningen om digital operativ motståndskraft i den finansiella sektorn (Dora), som träder i kraft i januari nästa år. Under året kommer vi att hålla ett FI-forum för att dela ytterligare information kring de krav som kommer gälla kopplat till Dora och de kompletterande tekniska standarderna.
Därtill har regeringen utsett FI till sektorsansvarig myndighet för finanssektorn. Konsumenter och företag ska kunna känna sig trygga med att samhällsviktiga utbetalningar och försäkringsskydd ska fungera även i pressade lägen.
När direktivet om företagens hållbarhetsrapporter (CSRD) nu träder i kraft medför det nya krav för försäkringsbranschen. Till exempel ska bolagen i sina hållbarhetsredovisningar redogöra för sin omställningsplan för klimatet och styrelserna behöver stärkas med hållbarhetskompetens. Men kraven medför också möjligheter.
– Svenska företag förstår att hållbarhet är en ren konkurrensfördel och är därför ledande i hållbarhetsfrågor. Några förklaringar till det är att vi är en kunskapsnation och att vi har en lång och stark tradition av att främja hållbarhet och miljöfrågor. På FI arbetar vi framåtlutat och prioriterar arbetet med hållbarhet i vår tillsyn, samtidigt som vi har höga förväntningar på bolagen, säger Daniel Barr.