FI föreslår nya föreskrifter om rapportering av incidenter och informationsregister enligt Dora-förordningen. De nya föreskrifterna föreslås reglera på vilket sätt rapporteringen ska ske samt vid vilka tidpunkter som uppgifter om informationsregister ska lämnas till FI och vilka tidpunkter som innehållet i den rapporteringen ska avse.
FI föreslår även ändringar i ett antal befintliga föreskrifter och allmänna råd. De föreslagna ändringarna innebär att vissa bestämmelser upphävs eller ändras för att undvika dubbelreglering i förhållande till Dora-förordningen samt att göra hänvisningarna korrekta och språkbruket enhetligt. Därutöver föreslår FI att företagens verksamhetsplaner ska innehålla viss ytterligare information. Syftet med de föreslagna ändringarna är i den delen att företagens verksamhetsplaner ska återspegla den verksamhet som bedrivs och innehålla relevant information om hur företagen uppfyller de krav som ställs i tillämpliga regelverk.
De nya och ändrade föreskrifterna och allmänna råden föreslås träda i kraft den 17 januari 2025.
Skriftliga synpunkter på förslagen i remissen lämnas till Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm eller via mejl till finansinspektionen@fi.se, senast den 3 oktober 2024. Ange diarienummer FI dnr 24-1341.
Frågor om remissen besvaras av Aschtar Yakob på telefon 08-408 985 07 eller på e-post aschtar.yakob@fi.se.