Den svenska sparmarknaden ska präglas av ett högt konsumentskydd. I dag finns risk att konsumenter erbjuds olämpliga sparprodukter som är för dyra, eller som av andra skäl inte passar konsumentens behov. Därför vill FI se en utredning av den svenska sparmarknaden.
För att få till en bättre fungerande sparmarknad i Sverige med ett starkt konsumentskydd behövs en bred och oberoende utredning. Det skriver vi tillsammans med Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) i ett brev till regeringen. Utredningen bör bland annat kartlägga i vilken utsträckning det förekommer intressekonflikter på sparmarknaden och föreslå hur intressekonflikter kan motverkas.
– Våra kartläggningar visar att vissa förbättringar har skett vad gäller risken att konsumenter erbjuds olämpliga spar- och investeringsprodukter. Men vi ser att flera utmaningar kvarstår. Det handlar bland annat om i vilken utsträckning provisioner innebär intressekonflikter. Det skulle vi vilja att en utredning tittar närmare på, och lämnar förslag på hur problem kopplat till detta kan motverkas. I grunden handlar det om konsumenternas förtroende för finansmarknaden, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.
Förutsättningarna på sparmarknaden förändras hela tiden. I EU pågår ett arbete med att se över de gemensamma reglerna för sparprodukter som erbjuds konsumenter. Men det finns skillnader mellan sparmarknaden i Sverige och hur det i allmänhet ser ut i andra EU-länder. Till exempel möter svenska konsumenter ett förhållandevis stort utbud av olika investeringsprodukter, som ibland är komplexa och alltför dyra.
Dessutom förväntas svenska konsumenter också fatta många viktiga finansiella beslut, både om tjänstepension och annat sparande. Då är det viktigt att kundens behov står i centrum, inte vad företagen tjänar mest på. Därför är det önskvärt att en nationell utredning tittar på hur konsumentskyddet kan stärkas mot bakgrund av de förutsättningar som råder på den svenska sparmarknaden.