FI ska granska hur företag erbjuder sparprodukter till konsumenter

Under 2025 kommer FI granska om företag som erbjuder konsumenter sparprodukter följer reglerna och sätter konsumentens bästa i första rummet. Det sa Catrin Hådén, chef för avdelningen Institutstillsyn, Marknader, när hon idag talade på Fondmarknadsdagen.

Sparmarknaden är stor och komplex. För konsumenter kan det ofta vara svårt att förstå alla de olika erbjudanden som finns för att spara pengar. Därför vilar ett tungt ansvar på företagen att säkerställa att den produkt eller tjänst som erbjuds också är lämplig för den enskilda konsumentens och dennes förutsättningar. Trots det förekommer det att konsumenter erbjuds sparprodukter som inte är lämpliga, till exempel att de har större risk än vad konsumenten är beredd att ta.

– Företagen har ett kunskapsöverläge över konsumenten. Därför är det viktigt att företagen kontrollerar att produkten är lämplig för den enskilde konsumenten innan de säljer en produkt eller ger ett investeringsråd. Här har vi genom åren sett stora brister hos vissa värdepappersbolag, säger Catrin Hådén, avdelningschef institutstillsyn, Marknader på FI.

Många klagomål på derivatinstrument

FI tar emot många klagomål från konsumenter som är missnöjda med olika sparprodukter. Den produktkategori som flest konsumenter klagade på under 2024 var olika former av derivatinstrument, och specifikt så kallade marginalkontrakt (Contract for Difference, CFD). Det är komplexa produkter som är förknippade med hög risk. FI har också sett att konsumenter har erbjudits olika former av investeringar i noterade alternativa investeringsfonder och onoterade aktier utan att konsumenter har förstått produkten.

– Även om dessa produkter är en mindre del av sparmarknaden är det viktigt att fortsätta granska de företag som säljer komplexa sparprodukter till konsumenter, säger Catrin Hådén.

Värde för pengarna

Värde för pengarna är ett begrepp som används alltmer bland europeiska tillsynsmyndigheter. Det kan handla om att om du köper en aktiv förvaltad fond så ska den också vara just aktivt förvaltad. Det kan också handla om att fondens förvaltare faktiskt tar hänsyn till hållbara investeringar eller att rådgivare bara tar emot provisioner som motsvarar värdet för den kvalitetshöjande tjänst som kunden får.

– Vår utgångspunkt är att kostnaderna för en tjänst eller produkt ska motsvara värdet för konsumenten. Under 2025 granskar vi särskilt hur företag bedömer detta och hanterar intressekonflikter, för att säkerställa att konsumentens behov går före säljarens eller rådgivarens ersättning, säger Catrin Hådén.


Foto: Ung kvinna som använder en surfplatta

Presstjänst