FI har i flera rapporter pekat på att många strukturerade produkter är olämpliga för de flesta konsumenter. I en ny analys har FI kartlagt konsumenters investeringar i en typ av strukturerad produkt som kallas autocalls. Analysen visar att autocalls ofta är dyra, förknippade med höga risker och svåra att förstå. I många fall är produkterna också olönsamma för konsumenter.
Strukturerade produkter är ett brett produktområde som rymmer flera produkter som är olämpliga för de allra flesta konsumenter att investera i. I den nya analysen har FI kartlagt hur svenska konsumenter under perioden januari 2018 till juni 2024 investerade i en typ av strukturerad produkt som kallas för autocalls. Det är en av de vanligaste strukturerade produkterna i Sverige som säljs via rådgivning.
Förenklat beskrivet ger autocalls investerare möjlighet till regelbundna kupongbetalningar och en förutbestämd förtidsinlösen om vissa marknadsvillkor uppfylls. Vanligtvis är produkten kopplad till utvecklingen av flera underliggande tillgångar, oftast aktier, och säljs ofta till konsumenter genom rådgivning.
Autocalls marknadsförs vanligen som ett sätt att förbättra avkastningen eller skydda sparpengarna om marknaden förändras. Men bakom ytan döljer sig ofta höga avgifter, stora risker och produkter som är svåra att förstå för de allra flesta konsumenter.
Omkring 20 000 personer har investerat i autocalls eller andra närliggande produkter under perioden. Den genomsnittliga investeringen har varit cirka 186 000 kronor per investeringstillfälle. Analysen visar att autocalls i många fall ger lägre avkastning än om konsumenten hade köpt de underliggande aktierna direkt. I 67 procent av de fall som FI har undersökt hade investerarna fått bättre resultat genom att direkt investera i en likaviktad portfölj bestående av de aktier som autocallen är kopplad till.
– Autocalls marknadsförs ofta som en produkt som ska vara fördelaktig vid sidledes, stigande och ibland fallande marknader. Men autocalls är förknippat med höga risker och vår analys visar också att de i de flesta fall är olönsamma jämfört med en direktinvestering i de underliggande aktierna, säger Mathias Lien Oskarsson, analytiker på FI.
FI har i flera rapporter pekat på att strukturerade produkter är svåra att förstå och oftast förknippade med höga avgifter. Denna analys visar att en investering i autocalls i genomsnitt kostade cirka 6,9 procent av det investerade beloppet, eller 3,2 procent per år under produktens löptid. Till detta tillkommer ofta ytterligare avgifter som distributions- och rådgivningskostnader.
– Avgiften har stor betydelse för hur ett långsiktigt sparande kan utvecklas. Autocalls och andra strukturerade produkter har ofta höga avgifter, vilket över tid kan innebära många extra tusenlappar jämfört med att exempelvis direkt investera i de underliggande aktierna. I ett europeiskt perspektiv kan vi även se att kostnaderna i Sverige för dessa typer av produkter hör till de högsta inom EU, säger Mathias Lien Oskarsson.
Företag som säljer och ger råd om investeringar ska bara erbjuda sådana som är lämpliga för den enskilde konsumentens önskemål och behov. FI:s analys visar att den genomsnittlige investeraren i autocalls är 63 år, vilket är betydligt högre än snittåldern bland aktieinvesterare.
– Den höga risknivån för strukturerande produkter i allmänhet och autocalls i synnerhet kan vara olämplig för äldre investerare, eftersom de normalt brukar rekommenderas att välja produkter med lägre risk. Att en så stor andel av de som har köpt autocalls är nära eller över pensionsåldern väcker frågor om i vilken utsträckning aktörer som säljer de här produkterna har satt konsumentens bästa i första rummet, säger Mathias Lien Oskarsson.
Analysen kommer att användas som underlag i FI:s löpande tillsyn av de finansiella företagen.