Många upplever att det är svårt att fatta beslut om sin ekonomi. Majoriteten av svenskarna förstår ekonomiska begrepp men saknar kunskaper om hur det påverkar sin egen ekonomi. Finansinspektionen släpper i dag en rapport där vi utvärderar FI:s arbete med finansiell folkbildning och identifierar ett antal områden där en bristande finansiell förmåga kan utgöra betydande risker för konsumenten.
Som en del i det konsumentskyddande arbetet stärker FI konsumenternas ställning på finansmarknaden med finansiell folkbildning sedan 2009. Det främsta syftet är att säkerställa svenska folkets grundläggande ekonomiska kunskaper och bidra till en ökad finansiell förmåga i samhället. FI har fått i uppdrag från regeringen att utvärdera detta arbete.
En viktig del av arbetet är att utbilda vidareförmedlare för att nå ut till särskilt utsatta grupper och att bistå skolan med läromaterial inom det privatekonomiska området.
Vi konstaterar i rapporten att ett stadigt växande problem för många konsumenter är bedrägerier, där vi ser att många saknar kunskap om internetsäkerhet och riskfyllda investeringar. Utbildningsinsatser som förebyggande åtgärd kan bidra till att färre blir utsatta genom att öka motståndskraften hos konsumenterna.
Rapporten visar även att det finns stora skillnader i både finansiell förmåga och självförtroende mellan olika grupper. Därför riktar FI särskilda utbildningsinsatser till bland annat nyanlända, föräldrar och unga vuxna.
FI utgör en central del av det arbete som utförs inom privatekonomisk utbildning i Sverige, bland annat genom våra egna insatser och samverkan med andra. Det nationella nätverk för finansiell folkbildning som myndigheten samordnar har stor betydelse för att myndigheter, branschaktörer och ideella organisationer ska kunna samarbeta och arbeta effektivt inom området. Utvecklingen vi sett på finansmarknaden de senaste åren och de konsumentrisker vi ser i dag gör att arbetet med finansiell folkbildning allt viktigare och fler insatser skulle kunna genomföras för att stärka konsumenter.