Från och med den 1 januari 2025 behöver företag som är kvalificerade som specialiserade skuldomstrukturerare inte göra avdrag för otillräcklig täckning för nödlidande exponeringar vid beräkningen av kapitalbasen. De som vill tillämpa undantaget måste underrätta FI.
Genom ändringar i bland annat tillsynsförordningen genomförs de sista delarna av Basel 3-överenskommelsen i EU. En av förändringarna utgörs av en ny artikel (36.5) i tillsynsförordningen, som tillämpas från den 1 januari 2025. I den nya bestämmelsen anges ett undantag som innebär att ett institut som är kvalificerat som en specialiserad skuldomstrukturerare inte behöver göra avdrag för otillräcklig täckning för nödlidande exponeringar vid beräkningen av kapitalbasen.
Underrättelse till FI
Ett företag som vill tillämpa undantaget behöver underrätta FI om att det anser sig kvalificerat som specialiserad skuldomstrukturerare, genom att fylla i blanketten nedan.
För att ett företag ska kunna klassificera sig som specialiserad skuldomstrukturerare och tillämpa undantaget i artikel 36.5 måste samtliga krav i bestämmelsen ha varit uppfyllda under det föregående räkenskapsåret på både individuell nivå och gruppnivå. Undantaget ska tillämpas på individuell nivå och, när det gäller grupper där alla företag är kvalificerade som specialiserade skuldomstrukturerare, på gruppnivå.
Klargörande av regler för specialiserade skuldomstrukturerare
Den 30 oktober 2024 skickade FI in två frågor via Europeiska bankmyndighetens (EBA) verktyg för frågor och svar (Q&A) avseende tillämpningen av artikel 36.5 i tillsynsförordningen. I processen vidarebefordrade EBA frågorna till EU-kommissionen med hänvisning till att frågorna rör tolkningen av en direkt tillämplig EU-förordning. Efter svar från kommissionen valde EBA att avvisa båda frågorna.
I den första frågan begärde FI ett klargörande gällande formuleringen i artikel 36.5 andra stycket, om att villkoren i bestämmelsen ska ha varit uppfyllda under det föregående räkenskapsåret. FI:s uppfattning, som redogjordes för i frågan till EBA, är att villkoren ska ha varit uppfyllda vid varje rapporteringstillfälle under det föregående räkenskapsåret och fram till tidpunkten för notifieringen. EBA avvisade frågan efter svar från kommissionen och uttryckte att problematiken redan bedöms vara förklarad eller besvarad i befintliga bestämmelser. EBA hänvisade härvid särskilt till artikel 36 i tillsynsförordningen. FI har därmed inte anledning att ändra uppfattning i frågan. FI kommer därför i tillsynen fortsatt tillämpa artikel 36.5 på så sätt att de villkor som ställs upp i artikeln behöver ha varit uppfyllda vid varje rapporteringstillfälle under hela det föregående räkenskapsåret för att undantaget för specialiserade skuldomstrukturerare som följer av bestämmelsen ska kunna utnyttjas.
Den andra frågan avser tillämpningen av artikel 36.5 f, som anger att andelen avistainlåning inte får överstiga fem procent av institutets totala skulder. I frågan till EBA redogjorde vi för vår bedömning, som innebär att all inlåning som inte har en kontraktuell löptid ska ses som avistainlåning. EBA avvisade frågan efter svar från kommissionen, och uttryckte att problematiken redan bedöms vara förklarad eller besvarad i befintliga bestämmelser. EBA hänvisade härvid särskilt till artikel 36 i tillsynsförordningen. FI har därmed inte anledning att ändra uppfattning i frågan. FI kommer därför i tillsynen fortsatt tolka begreppet avistainlåning i artikel 36.5 f som att det åtminstone omfattar inlåning som saknar en kontraktuell löptid.
FI:s tidigare kommunicerade uppfattningar ligger i linje med en rimlig och förutsebar tolkning av bestämmelsens ordalydelse och syfte. Mot denna bakgrund, och EBA:s avvisande av FI:s frågor, bedömer FI att det i nuläget inte är fråga om ett sådant oklart rättsläge som medför att ett rättsligt ställningstagande bör tas fram.
FI:s frågor till EBA finns att läsa i sin helhet nedan.