Den nya rapporteringen enligt penningtvättslagen ska göras i FI:s system för periodisk rapportering via webb. Systemet får en ny inloggnings- och behörighetslösning och kommer att ingå i FI:s rapporteringsportal.
Senast den 31 mars 2018 ska den första penningtvättsrapporteringen göras. Den ska avspegla förhållanden den 31 december 2017. En ny inloggnings- och behörighetslösning kommer att lanseras.
Du som inte tidigare rapporterat till FI kan registrera användarkonto och tilldela behörigheter när den nya inloggnings- och behörighetslösningen blir tillgänglig den 18 januari 2018.
Du som redan i dag rapporterar till FI har möjlighet att registrera dig som användare och delegera behörigheter i den nya inloggnings- och behörighetslösningen från 11 december. (Gäller ej försäkringsförmedlare)
Du som i dag rapporterar med rapporteringskort och kortläsare kommer att få byta ut den lösningen mot den nya. Kort och kortläsare kommer att fortsätta att fungera fram till och med 18 januari 2018.
FI skickar i dagarna ut ett brev till de som berörs. Brev och annan information om hur man rapporterar finns samlade på vår sida fi.se/rapporteringsportalen.
Mer information om vad som gäller för att rapportera penningtvätt hittar du på sidan fi.se/rapportera-penningtvatt.