Svenska hushåll har rankats som nionde bäst bland 39 länder i en internationell jämförelse av finansiell förmåga. Samtidigt har många svenska konsumenter brister i grundläggande ekonomisk kunskap.
I en internationell jämförelse av finansiell förmåga, som är en sammanslagning av kunskap, beteende och attityder, placeras svenska hushåll över det internationella genomsnittet. Jämförelsen har gjorts av OECD och INFE, International Network on Financial Education. Det är första gången Sverige deltar i jämförelsen.
De svenska resultaten i jämförelsen kommer från Finansinspektionens hushållsundersökning som presenterades tidigare i år. Undersökningen visade att en av fyra svenskar har brister i grundläggande ekonomisk kunskap. Det handlar till exempel om svårigheter med att förstå ekonomiska samband som ränta, inflation och riskspridning. Inom vissa områden har svenska konsumenters kunskaper minskat jämfört med den föregående nationella undersökningen 2020. Samtidigt har svenskars självförtroende kring den egna finansiella förmågan ökat under samma period.
Finansiell förmåga är en grundläggande färdighet som alla konsumenter, oavsett var i världen vi bor, behöver för att klara vår vardag. OECD/INFE pekar på att en ökad kunskapsnivå skulle kunna stärka konsumenters möjligheter att fatta sunda ekonomiska beslut, särskilt i dagens ekonomiska läge. I Sverige har vi en förhållandevis komplex finansmarknad där konsumenter behöver göra många privatekonomiska val som kan få stora och långsiktiga konsekvenser.
− I vissa avseenden ligger vi långt fram vad gäller finansiell förmåga. Samtidigt har svenska konsumenter ett högt ekonomiskt självförtroende, vi är aktiva investerare och äger riskfyllda produkter i större utsträckning än vad man gör i många länder. Vi har också kunskapsgap mellan grupper av konsumenter och könsrelaterade skillnader att hantera. Resultaten visar att arbetet med finansiell folkbildning är viktigare än någonsin, säger Sofia Tyréus, senior projektledare finansiell folkbildning på FI.
Den internationella undersökningen är grundläggande för globalt arbete med finansiell utbildning, och i Sverige anpassas detta arbete på nationell nivå inom ramen för finansiell folkbildning, som är en del av arbetet med konsumentskydd på Finansinspektionen.