Kravet på att direktbetalning ska vara förstahandsalternativet när man handlar på nätet bör utvidgas till att gälla för alla företag, och inte bara när betaltjänsteleverantörer står för betallösningen, så som bestämmelserna ser ut i dag. Det föreslår FI i en hemställan till regeringen.
Sedan 2020 måste betaltjänstleverantörer som erbjuder konsumenter att köpa varor och tjänster online presentera direktbetalning som förstahandsalternativ för köpet. Detta krav infördes för att motverka att konsumenter tar omedvetna lån samt för att förebygga konsumtionsskulder. Reglerna omfattar dock enbart betaltjänstleverantörer och inte exempelvis e-handlare, som därför har kunnat fortsätta att presentera olika former av kreditköp före alternativ för direktbetalning.
Det vill FI ändra på nu. Kravet borde omfatta alla aktörer. Det skulle stärka konsumentskyddet och förebygga skuldfällor.
– Att betala direkt är alltid billigast för konsumenten och köpet riskerar inte heller att leda till en skuldfälla. Därför är det viktigt att alla företag som erbjuder konsumenter köp online presenterar direktbetalningar som förstahandsalternativ, säger Daniel Barr, generaldirektör på FI.
För att möjliggöra en enhetlig tillsyn föreslår FI också att reglerna som rör marknadsföring av betaltjänster online flyttas från lagen om betaltjänster till konsumentkreditlagen.
Lagändringarna föreslås börja gälla i samband med att det nya konsumentkreditdirektivet träder i kraft den 20 november 2026.