Stora risker för att pengar tvättas i så kallade neobanker

Företag som erbjuder banktjänster helt digitalt kan beskrivas som en neobank. I årets nationella riskbedömning slås fast att det i dessa banker finns betydande risk för penningtvätt och finansiering av terrorism. Detta då deras produkter och tjänster möjliggör viss anonymitet till följd av lägre grad av kontroll, vilket gör dem attraktiva för kriminella aktörer. Bättre informationsutbyte och rapportering mellan myndigheter är en del av lösningen.

Termen "neobank" används ofta för att beskriva en bank som utmanar traditionella banker, bland annat genom att fokusera på innovation och snabb implementering av ny teknik. Det saknas en entydig eller legal definition på vad en neobank är.

I 2023 års nationella riskbedömning som publiceras i dag används begreppet neobank om en verksamhet som erbjuder liknande tjänster och produkter som traditionella banker, men som primärt har sin närvaro på internet. De verksamheter som omfattas av definitionen behöver inte nödvändigtvis ha banktillstånd utan kan utgöras av bland annat betalningsinstitut eller e-pengainstitut, som erbjuder produkter och tjänster som ligger nära traditionella bankverksamheters utbud.

Rapporten slår fast att neobanker riskerar att bli ett allt vanligare verktyg i brottslig verksamhet framöver. Detta bland annat på grund av att de helt digitala och snabba kundkännedoms- och verifieringsprocesser som ofta präglar neobanker innebär en lägre grad av kontroll. Det i sin tur möjliggör viss grad av anonymitet och öppnar upp för risken för bland annat kontomålvakter. Vidare innebär möjligheten till snabba gränsöverskridande transaktioner med många inblandade parter och länder att spårbarheten av transaktioner försvåras.

– Den nationella riskbedömningen är ett viktigt underlag för alla som deltar i arbetet med att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism. Likt tidigare år är årets rapport ett resultat av ett gemensamt arbete som involverar flera myndigheter. Innehållet i rapporten ligger också i linje med Finansinspektionens prioriteringar och pågående tillsynsåtgärder, säger Erik Blommé, chef för FI:s avdelning Penningtvättstillsyn.

I slutet av 2023 fanns det enligt FI bedömningen ungefär 30 banker, betalningsinstitut och e-pengainstitut som alla kan sägas utgöra svenska neobanker utifrån den definition som ligger till grund för rapporten. Dessa 30 neobanker har tillstånd hos FI och ligger under vår tillsyn. Svenska konsumenter kan dock bli kunder hos utländska neobanker som har tillstånd hos andra EU-länder för att kunna erbjuda sina produkter och tjänster på den europeiska marknaden.

Förslag på åtgärder

I riskbedömningen listas flera förslag till riskreducerande åtgärder, bland annat:

  • Förbättring av informationsutbyte för svenska myndigheter om svenska kunder i utländska neobanker.
  • Förbättrad rapportering till Finanspolisen och Skatteverket.
  • En översyn av den svenska lagstiftningen vad gäller möjligheten att erbjuda produkter och tjänster som faller utanför det egna tillståndet i och med den gränsdragningsproblematik kring ansvarsfördelning som sådana samarbetsavtal många gånger ger upphov till.

Den nationella riskbedömningen

Bakom den nationella riskbedömningen för penningtvätt och finansiering av terrorism står 16 myndigheter, däribland FI, som samverkar för åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism. Funktionen leds i dag av Polismyndigheten.

Rapporten Nationell riskbedömning 2023/2024 – Neobanker går att ladda ner från Polisens webbplats, se länk nedan.


Presstjänst
(ej sms)